سه شنبه - 2017 دسامبر 12 - 24 ربيع الاول 1439 - 21 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 182607
تاریخ انتشار : 29 اردیبهشت 1395 9:42
تعداد مشاهدات : 258

برگزاری جلسه دفاع پایان نامه با موضوع «تسبیح موجودات از منظر علامه طباطبایی وشاگردان» در مجتمع کوثر

برگزاری جلسه دفاع پایان نامه با موضوع «تسبیح موجودات از منظر علامه طباطبایی وشاگردان» در مجتمع کوثر

به گزارش روابط عمومی مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر، جلسه دفاع پایان نامه یکی از طلاب سطح 3 در رشته فلسفه اسلامی برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر، جلسه دفاع پایان نامه یکی از  طلاب سطح 3 در رشته فلسفه اسلامی برگزار شد.

صیادی معاون پژوهش کوثر گفت:پایان نامه  خانم نجمه سادات میرآفتاب از طلاب سطح 3 با موضوع «تسبیح موجودات از منظر علامه طباطبایی وشاگردان » با راهنمایی حجت الاسلام محمدباقرقیومی و مشاوره حجت الاسلام داوود کمیجانی و با داوری حجه الاسلام محمدمهدی گرجیان موفق به کسب نمره  19گردید.

ایشان در ادامه با اشاره به چکیده این پایان نامه گفت: بکی از مهم ترین معارف قرآن در زمینه جهان شناسی توحیدی،تسبیح کلیه موجودات آفرینش می باشد.در قرآن مجید علاوه بر بیان تسبیح خود خداوند ،از تسبیح گونه های مختلف مخلوقات از جمادات تا مجردات سخن به میان آمده است که بالاترین مراتب آن بعد از ذات احدیت،مربوط به انسان کامل است.این تسبیح در بسیاری از مواردهمراه و مقارن با تحمید ، بیان شده است؛و به معنای تنزیه الهی از کلیه نقائص و اعدام می باشد.علامه طباطبایی و شاگردان گرامی ایشان بیان می دارند که تسبیح به عنوان یکی از ارکان توحید،علاوه برمسئله تنزیه حق تعالی از نقائص،به مسئله تنزیه حق تعالی از تشبیه نیز اشاره دارد.در موردحقیقی یا مجاز بودن تسبیح موجودات،علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی همسو با یکدیگر قائل به تسبیح حقیقی همراه با تکلم  کلیه موجودات هستند.

صیادی در ادامه گفت: این بزرگان در بیان مبانی تسبیح به وجود علم و آگاهی،حیات و اراده در کلیه موجودات معترفند.اما شهید مطهری قائل به وجود وجهه ملکی و ملکوتی در اشیاء بوده و تسبیح حقیقی را از آن وجهه ملکوتی و تسبیح در وجهه ملکی را مجازی می دانند.آیت الله مصباح نیز به همین امر قائل است.این دو بزرگوار در بیان مبانی تسبیح، علم وآگاهی و حیات را مربوط به وجهه ملکوتی دانسته که وجهه ملکی از آن بی بهره است.علامه طباطبایی و شاگردان بزرگوار ایشان در بحث وجوه تنزیهی باری تعالی ،همگی تنزیه را در ساحت ذات ،صفات و افعال جاری می دانند ؛به گونه ای که تنزیه در ذات الهی را منجر به توحید احدی و واحدی می دانند؛ تنزیه در صفات را به توحید صفاتی که همان عینیت صفات با ذات است ،منتهی می کنند ودر این ساحت هر گونه نقص و عیب را تنزیه نموده و کمال محدود و مقید را از او منتفی می کنند؛از منظر ایشان تنزیه در افعال الهی به توحید افعالی که انحصار در فاعلیت حقیقی و تاثیر استقلالی است،می انجامد

وی واژگان كليدي این تحقیق را تسبیح-تنزیه-علامه طباطبایی و شاگردان موجودات بیان کرد.  

 گفتنی است، این جلسه28 اردیبهشت ماه جاری در مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر برگزار شد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :