سه شنبه - 2017 دسامبر 12 - 24 ربيع الاول 1439 - 21 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 182860
تاریخ انتشار : 2 خرداد 1395 8:53
تعداد مشاهدات : 590

مدرسه کریمه اهل بیت علیهم السلام

سبک زندگی مهدوی در کلام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

دعای اللهم ارزقنا توفیق الطاعه .... آرزوهاي امام زمان علیه السلام است كه انسان ها، توفيق بندگي و دوري از معصيت را پيدا كنند و در راه به دست آوردن يك جامعه ايده آل و زمينه ساز براي امر ظهور، تلاشي در خود تحسين داشته باشند. دقت در مضامين دعا و عمل به آن، بهترين راه كار جلب رضايت آن عزيز مي باشد رضايتي كه خشنودي خداي متعال را در برخواهد داشت و بهشت قرين پاداش اين رضايت خواهد بود.

 

 

 

 دعای اللهم ارزقنا توفیق الطاعه .... درسنامه­ ی گرانبهايي است كه در پيكره نيايش انشاء شده است و آموزندة اوصافي است كه مطلوبِ آخرين ذخيره الهي است. آراستگي به فضائل بیان شده در این دعا، براي هر منتظر راستين بايسته است و شايد بتوان گفت كه اين دعا سرچشمه همة صفاتي است كه براي منتظران راستين آن حضرت شايسته مي باشد.

 

اين دعا آرزوهاي امام زمان علیه السلام است كه انسان ها، توفيق بندگي و دوري از معصيت را پيدا كنند و در راه به دست آوردن يك جامعه ايده آل و زمينه ساز براي امر ظهور، تلاشي در خود تحسين داشته باشند. دقت در مضامين دعا و عمل به آن، بهترين راه كار جلب رضايت آن عزيز مي باشد رضايتي كه خشنودي خداي متعال را در برخواهد داشت و بهشت قرين پاداش اين رضايت خواهد بود.

 

براي شخص منتظر هيچ ارزشي بالاتر از لبخند رضايت امام منتظَر نيست كه با اين فرازها محقق مي گردد. اين دعا از مفاهيم عميق و عالي برخوردار است كه گويي درس هاي فرهنگي و اخلاقي بسيار مفيدي را امام زمان علیه السلام در لباس دعا، به منتظرانش آموخته است. درس هايي سازنده در بيست و شش فراز كه لازمة يك جامعة زمينه ساز خواهد بود. به راستي اگر تك تك اصناف به صفت مخصوص خود متصف شوند راه براي برپايي گلستان وعده شده براي بشريت، هموار خواهد شد.

 

در این دعا وظيفه اصناف و گروه‏هاي مختلف اجتماعي، از چندين جهت بازگو گرديده است. اين فقرات گاهي اجتماع را بر اساس دانش و زماني برپايه سطح توانايي اقتصادي و هنگامي طبق موقعيت‏هاي سياسي و وقتي برابر گروه سنّي يا جنسي قسمت كرده و وظيفه هر يك را جداگانه برشمرده است.

 

1. وظايف علما:

 

علما به ويژه عالمان علوم الهي و پاسداران حريم دين، پيشگامان صلاح و سداد امّت‏ اند، از اين‏رو نقش مؤثري در زمينه‏ سازي ظهور آخرين حجّت الهي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر عهده دارند كه پرداختن به وظايف اين گروه فرهيخته، در آغاز بخش‏هاي مرتبط با وظايف گروه‏ها، حاكي از اهميت وظيفه آنان و نقش مؤثرشان در اصلاح فرهنگ انتظار و هدايت منتظران است. دو وظيفه عمده دانشمندان عبارت است از:

 

أ. زهد: دنياطلبي و رغبت باطني به آنچه وابسته به دنياست بزرگ‏ترين آفت دانشمندان است ، از همين رو بايسته است دانشمندان بكوشند تا ملكه زهد و بي‏رغبتي به زينت‏هاي حقيقي و اعتباري دنيا را در خويش تقويت كنند، به گونه‏ اي كه در باطن به دنيا و متعلقاتش بي‏ميل شوند و زندگي دنيا را جز براي آباد ساختن آخرت نخواهند و بدين وسيله زمينه‏ ساز اصلاح خويش و تصحيح رفتار امّت منتظر گردند: و تفضّل علي علمائنا بالزهد.

 

ب. نصيحت: واژه «نُصح» به معني خلوص تمام و نزاهت از هر شائبه و ناخالصي است. از اين بخش نوراني چنين برمي‏آيد كه دانشمندان بايد هم در انديشهو قول و فعل خويش از هر شائبه آلوده كننده‏اي پيراسته باشند و هم با يكرنگي و خلوص خيرخواه امّت باشند و جز به خير و صلاح آنان نينديشند، سخن نگويند و كار نكنند. چنين عالماني از انتظار راستين برخوردارند، زيرا امام منتظر آنان در زهد و نصيحت برترين انسان عصر خويش است و آن كه با امامش سنخيّت ندارد، منتظر او نيست: والنصيحة.

 

2. وظايف دانشجويان

 

دومين گروهي كه تأثير شگرفي در هدايت امّت اسلامي دارند دانشجويان به ويژه طالبان علوم و معارف وحياني‏اند. اين گروه كه زمينه‏ ساز نهادينه شدن فرهنگ انتظار و اصلاح زمينه ظهورند وظايفي دارند:

 

أ. تلاش در راه علم ‏اندوزي: جهد يعني به كار بستن تمام توان و كوشش نهايي انسان در مسير رسيدن به مقصود. طالب دانش بايد تمام كوشش خويش را در راه علم‏اندوزي به كار گيرد. فرد يا جامعه جاهل، به مراتب حقيقي انتظار دست نمي‏يابد و نمي‏تواند زمينه‏ ساز ظهور امامي باشد كه خود خزانه علم الهي است: و خزّان العلم، از اين‏رو كوشش در علم‏اندوزي از وظايف منتظران راستين آن امام همام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به ويژه طلاب و دانشجويان است: وعلي المتعلّمين بالجهد.

 

ب. رغبت در كسب علم: رغبت، تمايل اكيد و ميل شديد است. از ديگر صفات دانشجوي منتظر داشتن ميل شديد به اندوختن علم و تجهيز به آخرين دستاوردهاي علمي و فكري و نيز توليد دانش و انديشه است. از اين بخش دانسته مي‏شود وظيفه بايسته دانشجويان و طلاب منتظر، تلاش براي فراگيري از سر ميل ورغبت قلبي است، چون تلاش بي‏رغبت، به سردي و سستي مي‏گرايد و متوقف و خاموش مي‏شود: والرّغبة.

 

3. وظايف مستمعان

 

از مردمي كه نه در سلك علما هستند و نه در زمره دانشجويان، با ظرافتي خاص به «مستمعين» ياد شده است، تا بفهمانند اگر كسي از دو گروه مذكور نيست براي سعادتمندي راهي جز گوش سپردن و متابعت از راه‏شناسان ندارند. وظيفه خطير و راه منحصر هدايت اين گروه در دو عنوان كلي بدين شكل بيان گرديده است:

 

أ. اِتّباع: اقتضاي معناي متابعت، حركت همراه با ميل و اراده در پشت سر كسي يا چيزي است؛ خواه در عمل تابع او گردد يا در فكر و نظر، بنابراين نخستين وصف از ويژگي‏هاي انتظار راستين اهل استماع آن است كه با ميل و رغبت در پي دين‏شناسان و عالمان ربّاني كه مقصد و مقصود اوامر معصوم(عليه السلام) را مي‏شناسند حركت كنند و از مسير نوراني قرآن و عترت منحرف نشوند: و علي المستمعين بالاتّباع.

 

ب. موعظه: واژه موعظه به معناي ارشاد به حق از راه تذكرهاي مفيد و اثرگذار است؛ ليكن به قرينه مقام و نيز قرائن لفظي چون «مستمعين» و «اتباع» چنين فهميده مي‏شود كه موعظه در اينجا به معناي «اتعاظ» يعني پندپذيري و قبول ارشاد است. براين اساس منتظران مستمع بايد قلب خويش را بر سخنان حكيمانه عالمان ربّاني كه برگرفته از معارف ناب قرآن و عترت است بگشايند : والموعظة.

 

4. كهنسالان

 

در حركت و تربيت جوامع نقش چشمگيري دارند. تربيت جامعه منتظر نيز از اين قاعده بيرون نيست، پس شايسته است تا آنان خويش را به دو صفتي كه در اين دعاي شريف به عنوان وصف مطلوب آنان از خداي سبحان درخواست گرديده متصف گردانند، تا هم خود اهل انتظار راستين باشند و هم الگوي عملي ديگران:

 

أ. حفظ وقار: وقار به معناي متانت و سنگيني و در برابر خفّت و سبكي است. بر اساس اين بخش از دعاي نوراني ولي عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر كهنسالان بايسته است در انديشه و عمل، متانت خويش را حفظ كنند و از هر عملي كه از قدر آن‏ها بكاهد و جايگاهشان را پايين آورد بپرهيزند: و علي مشايخنا بالوقار.

 

ب. حفظ سَكينه: سَكينه كه همانا استقرار و آرامش جسمي و روحي است، دومين صفتي است كه اتصاف به آن بر اساس اين دعاي شريف براي كهنسالان بايسته است. اگرچه اقتضاي طبيعت كهنسالي كم صبري و بي‏قراري است، بر پيران منتظر شايسته و بايسته است تا به هنگام غضب يا هر زمينه تحريكي ديگري كه آنان را به اضطراب و بي‏ثباتي در گفتار و رفتار مي‏كشاند، آرامش و وزانت خويش را حفظ كنند: والسكينة.

 

جامعه‏ اي كه كهنسالانش به چنين اوصافي آراسته باشند و با هر مسئله‏اي با وقار و سَكينه روبه‏رو شوند، جوانانش پناهگاهي مطمئن و مهربان يافته و در پرتو شفقت آنان و با استفاده از اندوخته‏ هاي ارزشمندشان مسير بهره‏مندي‏هاي مادي و تكامل معنوي را به سادگي مي‏پيمايند.

 

5. جوانان

 

جوانان از سويي سرمايه‏ هاي اساسي هر اجتماع و از طرفي آينده‏سازان آن هستند ودرامام مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) انديشه ديني از اهميت والايي برخوردارند. اين اهميت و جايگاه خاص اقتضا مي‏كند از آنان در برابر آفات روحي و دام وساوس شيطاني با حساسيتي ويژه محافظت شود. طبيعت پرانرژي جوان كه بهترين ابزار صعود او به درجات والاي مادي و معنوي است اگر به فرمان عقل درنيايد، خود سرچشمه فسادگري مي‏شود كه نيروي جواني را به بيراهه مي‏برد و ضايع مي‏كند.

 

ارتباط دائمي با خداي بزرگ و مراقبت هميشگي، بهترين راه صيانت از نعمت جواني است. آنچه در اين فقرات دعا وصف جوانان منتظر خوانده شده ابزار والاي صيانت از اين نعمت بزرگ الهي است:

 

أ. اِنابه: انابه روي گرداندن از غير خدا و توجّه تامّ به خداي سبحان است. جوانان منتظر بايد با تهذيب و تزكيه نفس، ساحت انديشه و انگيزه‏شان را از هرچه غير خداست منزّه كنند و با اِعراض از هر مقصد و مقصودي جز خدا، چهره جان خويش را به سوي خداي بزرگ معطوف دارند و براي او خالص شوند.

 

ب. توبه: طبيعت پرشور جوان، احتمال راهزني شيطان و افتادن به دام گناه را در اين دوران افزايش مي‏دهد، از اين‏رو بايسته است كه جوانان منتظر نظارت دائم و مراقبت مستمر بر اعمال و افكار خويش داشته باشند و اگر خداي نخواسته بر اثر غفلت، گناهي مرتكب شدند، با توبه و بازگشت به سوي خدا جان خويش را به درياي بي‏كران رحمت الهي سپرده و به آب توبه شست‏وشو دهند و خويش را از دام تلبيسات ابليس برهانند.

 

گفتني است انابه و توبه براي هر كس و در هر جايگاه سنّي و اجتماعي ضروري است؛ اما شرايط دوران جواني بيشتر مقتضي آن است.

 

6. زنان

 

زن‏ها بخشي مهم از جامعه اسلامي‏ اند از آن رو كه سهمي درخور از آرامش و امنيت امام مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رواني جامعه وامدار نقش بي‏نظير زنان است؛ نيز صلاح نسل امروز و سداد نسل فردا در گرو صلاح و سداد آن‏هاست. آفت بزرگي كه مي‏تواند مانع كاركرد اساسي و ثمربخش اين بخش از اجتماع شود و آنان را كه قادرند عامل سعادت فرد و جامعه باشند به ابزار انحطاط خويش و جامعه‏شان بدل كند، همانا فقدان صفت‏هايي است كه امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)  آن‏ها را بايسته زنان امّت مهدوي مي‏داند و آراستگي به آن صفات را از درگاه عزّ ربوبي برايشان درخواست مي‏كند:

 

أ. حياء: حيا به معناي مراقبت از نفس در برابر هر نوع آلودگي و زشتي و عيب است. بانوان منتظر، امانتداران مظهريت اسماي جمالي خداوندند. آنان بايد اين امانت الهي را پاس دارند و خويش را در برابر وسوسه‏ هاي شياطين ظاهري و باطني كه مي‏كوشند تا با شكستن حريم شرع، عقل و اخلاق، اين امانت بزرگ الهي را ضايع كنند، حفظ و مراقبت كنند تا به دام شيطان نيفتند، كه هر سخن يا عمل برخلاف موازين آموزه‏ هاي ناب قرآن و عترت، به منقصت، كدورت و تاريكي جان انسان مي‏انجامد و از دام‏هاي شيطان به شمار مي‏آيد: وعلي النساء بالحياء.

 

ب. عفت: بانوان منتظر آخرين حجت خداوند (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ،پاسدار حريم عفت‏ اند. حفظ عفت، يعني نگهداشتن نفس از تمايلات و شهوات نفساني، فضيلت والاي بانوان اهل انتظار است. بسا كه جاهليت مدرن روزگار ما تمايلات و هواهاي نفساني را دامن بزنند و شهوات را براي انسان زينت دهند؛ اما بر بانوان منتظر شايسته است كه با نگهباني از حريم عفت خويش زمينه اعتلاي روح خويش را فراهم آورند و از پيروي وسوسه‏ هاي نفساني و شيطاني احتراز كنند و هيچ زينتي را برون از حوزه جانشان و هيچ افتخاري را برتر از حفظ گوهر الهي وجودشان نشناسند: والعفة.

 

تذكّر: بيان اين دو صفت در شمار وظايف بانوان اهل انتظار به معناي اختصاص اين فضائل به بانوان نيست؛ بلكه اوصاف ارزشمند حيا و عفت بر هر فردي زيبنده است و براي زنان زيبنده‏ تر.

 

7. ثروتمندان

 

ثروتمندان، امانتداران اموال الهي و مجراي رسيدن برخي از نعمت‏هاي خداوند بر ديگران‏اند. ميان ثروتمندان جامعه اسلامي كه در انتظار مهدي موعود موجود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به‏ سر مي‏برند و متكاثران مال‏اندوزي كه اموال و تجارتشان را از خداوند بيشتر دوست مي‏دارند فاصله بسياري است. ثروتمندان منتظر به اوصاف ذيل آراسته‏ اند:

 

أ. تواضع: استكبار و خودبرتربيني، انسان را از خداوند غافل مي‏كند و به ورطه هلاكت مي‏افكند. خطر ابتلا به اين آفت، زماني جدّي‏تر مي‏شود كه انساني بر اثر توانايي و تموّل خدادادي، قاروني و فرعوني بينديشد، ثروت را دستاورد تلاش‏هاي خويش و قدرت را محصول توانايي تدبيرش بپندارد، از اين‏رو ثروتمنداني كه در انتظار آخرين پرچمدار انديشه توحيدي به سر مي‏برند مي‏بايست بكوشند تا هرچه بيشتر به صفت تواضع درآيند؛ بدين معنا كه از درون و بيرون نفس خويش را در مرتبه فرو دست‏تري كه همانا فقر محض نسبت به ايزد متعالي است بشناسند و ثروت خود را از آن خدا دانسته و خويش را در رديف ساير بندگان خدا ببينند: وعلي الأغنياء بالتواضع.

 

ب. وسعت‏ بخشي: بر اغنيا و ثروتمندان منتظر است كه به شكرانه تفضل الهي بر آن‏ها و به پاس بهره‏مندي از نعمت خدادادي مال، به دستگيري از نيازمندان و رفع مشكلات برادران و خواهران ايماني خويش بپردازند. نه تنها حقوق شرعیچون خمس و زكات و... را ادا كنند، با شناسايي نيازمندان بكوشند در رفع تنگناهاي زندگي ديگران تا مي‏توانند مؤثر باشند: والسّعة.

 

8. وظايف اقشار آسيب‏ پذير

 

همان‏گونه كه اغنياي امّت اسلامي موظف به تواضع و وسعت بخشيدن به ساير اهل ايمان‏اند، نيازمندان و اقشار آسيب‏پذير نيز مي‏بايد با آراستگي به صفات ذيل، استغناي نفس خويش را حفظ و جامه انتظار راستين را به تن كنند:

 

أ. صبر: صبر همانا حفظ نفس از بي‏تابي، جزع و آشفتگي است نه خاموشي گزيدن و انفعال. بر آن دسته از منتظران راستين امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) كه از اغنيا نيستند رواست كه با پرهيز از آشفتگي و بي‏تابي كه زمينه‏ساز انحراف آنان است و با آرامش نفس به امداد خداوند قادر اتكال و بر بلاي مضيقه معاش صبر كنند: وعلي الفقراء بالصبر.

 

ب. قناعت: آتش زياده‏خواهي و طمع آن هنگام كه با سوز تنگدستي همراه شوند، ايمان را سوزانده و بر باد مي‏دهد و انسان را به كفر نزديك مي‏سازد و قناعت كه زندگي كردن به ميزان توان و امكانات موجود است، گنج بي‏پاياني است كه فرد را از احساس ناداري رهانيده و زمينه رشد و ارتقاي او را فراهم مي‏آورد، پس بر اقشار كم درآمدي كه دل در گرو ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دارند بايسته است كه با تدبير معيشت خويش بر محور قناعت، افزون بر صيانت از عزّت نفس، زمينه‏ساز ظهور آن حضرت باشند: والقناعة.

 

9. وظايف حاكمان و فرماندهان

 

حاكمان و فرماندهاني كه تدبير امور مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي جامعه اسلامي را به دست گرفته‏ اند نيز در زمينه‏سازي ظهور امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقش جدّي و اثرگذار دارند، لذا اهم وظايف آنان چنين بيان گرديده است:

 

أ. عدالت: عدالت به معناي حركت ميان افراط و تفريط است، به گونه‏اي كه هيچ زياده و نقصي بر آن وارد نباشد. رعايت و اجراي عدالت در تمام شئون مديريت جامعه اسلامي از وظايف سنگين حاكمان حكومت اسلامي در عصر غيبت است: و علي الاُمراء بالعدل.

 

ب. شفقت: دلسوزي و مداراي افراطي و نيز سختگيري و شدت افراطي، آفات اداره جامعه‏اند. بر حاكمان منتظر است كه با برگزيدن رفتاري مشفقانه كه دلسوزي و آسانگيري همراه صلابت و قاطعيت و قدرت است، جامعه را به سوي ظهور دولت مهدوي (عجل الله تعالی فرجه الشریف)رهنمون شوند: والشفقة.

 

10. وظايف نيروهاي نظامي

 

نيروهاي نظامي، حافظان حدود و ثغور ملت اسلام و مدافعان كيان نظام اسلامي‏اند كه وظيفه آنان در عصر انتظار فَرَج چنين بازگو گرديده است:

 

أ. نصر: بر اساس انديشه توحيدي، هر فتح و نَصري از خدا و به اذن اوست: (ومَا النَّصرُ اِلاّمِن عِندِ اللهِ العَزيزِ الحَكيم)و نيز ياري الهي همواره با كساني است كه دين الهي را كمك داده و در حراست و ترويج آن مي‏كوشند: (اِن تَنصُرُوا يَنصُركُم).بر اين پايه، اولين وظيفه نيروهاي نظامي تلاش در جهت تقويت و دفاع از كيان دين است تا از اين راه از نصرت خداي سبحان برخوردار گردند: و علي الغزاة بالنصر.

 

ب. غلبه: برتري قدرتمندانه بر آنان كه در برابر انديشه توحيدي به معارضه برمي‏خيزند، خواسته حضرت بقيةالله (عجل الله تعالی فرجه الشریف)است. بر اساس اين فقره از دعا از سويي، تلاش در جهت دستيابي به توانايي‏هاي تكنيكي و تاكتيكي و آخرين دستاوردهاي دفاعي و از طرفي كوشش در جهت تقويت ايمان و صبر و استقامت، وظيفه گروه‏هاي نظامي در عصر غيبت است، همان‏گونه كه آياتي از قرآن كريم نيز بر اين آموزه دلالت دارد: (واَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ ومِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللهِ وعَدُوَّكُم)؛ (اِن يَكُن مِنكُم عِشرونَ صبِرونَ يَغلِبوا مِائَتَينِ واِن يَكُن مِنكُم مِائَة يَغلِبوا اَلفا).

 

11. وظيفه توده مردم (رعية)

 

امّت اسلامي نيز در برابر حاكمان خويش در عصر غيبت ولي الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وظيفه‏ اي بر عهده دارند كه اگر امّت و حاكمان حكومت اسلامي به وظايف متقابلشان عمل كنند، هيچ دشمني طمع نفوذ به جامعه اسلامي را نخواهد كرد. وظايف توده مردم چنين بازگو شده است:

 

أ. انصاف: نخستين وظيفه توده مردم در برابر هم و نيز در برابر حكومت اسلامي، رعايت اعتدال و مساوات در اداي حق يا همان انصاف است. امّتي كه باحاكمانش به انصاف رفتار نكند، يا به افراط گراييده و آنان را مستبد مي‏سازد؛ يا به تفريط رفته و زمينه ضعف آنان را فراهم مي‏آورد.

 

قوّت‏ها و ضعف‏ها در حاكمان غير معصوم هرچند عادل در شئون مختلف جامعه اثر مي‏گذارد؛ امّا اگر توده مردم با رعايت حق و انصاف با آن‏ها روبه‏رو شوند به تقويت قوت‏ها و اصلاح كاستي‏ها مي‏انجامد، از اين‏رو عمل به انصاف از اولين وظايف امّت منتظر است: و علي الرعية بالانصاف.

 

ب. حسن سلوك: دومين وظيفه توده مردم منتظر، رفتار نيكو و به دور از حب و بغض‏هاي بي‏پايه و پيراسته از زشتي‏هاي اخلاقي است كه مايه اصلاح حاكمان و اميدبخشي به خادمان حكومت اسلامي و نيز نا اميدي دشمنان و فزوني اتحاد و انسجام امّت است. اگرچه حسن سلوك در برابر يكديگر وظيفه همه مسلمانان است اما در اين عبارت به قرينه (و علي الاُمراء) و به كار بردن واژه (رعية) استفاده مي‏شود كه حضرت در مقام بيان وظايف متقابل حكومت و امّت اسلامي با يكديگرند بنا بر اين... توجّه به امكانات و توانايي‏هاي موجود و ياري دادن دولت اسلامي براي حصول پيشرفت‏ها و رفع نواقص و كاستي‏هاي جامعه اسلامي از مصاديق عمل به اين وظيفه است: وحسن السيرة.

 

ديگر وظايف منتظران

 

اين دعاي ارزشمند فقرات ديگري نيز دارد كه گرچه از ظاهر عبارت آن‏ها وظيفه منتظران به روشني برداشت نمي‏شود؛ ولي با اندك تأملي مي‏توان دريافت كه تحقق چنين اموري كه مقصود و مطلوب امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، جز با انجام دادن وظايفي و تلاش در جهت ايجاد زمينه تحقق آن‏ها، امكان‏پذير نيست. از آنجا كه كوشش در جهت تحقق منويات امام معصوم(عليه السلام) از وظايف پيروان آن حضرت است، ايجاد زمينه آن نيز از وظايف منتظران به شمار مي‏آيد.

  

1. ارتقاي سطح بهداشت عمومي و خدمات پزشكي و بهداشتي (مانند تأمين اجتماعي) از وظايف آحاد مردم و حكومت اسلامي است، زيرا ابزار اعطاي شفا و صحت بيماران از سوي خداوند متعالي است: و علي مرضي المسلمين بالشفاء والراحة.

 

2. ياد كرد از رفتگان و طلب رأفت و رحمت الهي از امور مطلوب نزد امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و وظيفه منتظران است. شايد علاوه بر جهات فرامادّي آن و آثار خيرات و مبرّات، تذكّر ياد معاد و حفظ رابطه عاطفي با عزيزاني كه به لقاء حق باريافته‏اند و نيز ابراز همدردي با مصيبت ديدگان، از نكاتي باشد كه بتوان به آن اشاره داشت: و علي موتاهم بالرأفة و الرحمة.

 

3. فقدان اسير و زنداني از امور مطلوب امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. بر اين اساس مي‏توان گفت: چاره‏ جويي و برنامه‏ريزي براي تأمين امنيت اجتماعي و كاستن از زمينه‏هاي جرم و جنايت كه عامل اصلي اسارت انسان‏هاست و نيز چاره‏جويي و كمك براي رهايي آنان كه در بند هستند با پرداختن ديه، بدهي‏ها و تلاش در جهت آزادي آناني كه در چنگال دشمن اسير آمده‏اند... از اموري است كه جامعه منتظر بايد به آن همّت گمارد: و علي الاُسراء بالخلاص و الراحة.

 

4. تأكيد بر مسئله حج و عمره نشان از اهميت والاي اين برنامه عبادي سياسي است. تسهيل در تهيه امكانات سفر حج يا عمره و ايجاد زمينه لازم جهت انجام دادن هرچه بهتر اعمال حج كه آموزش دقيق و صحيح معارف و بايسته‏هاي زيارت را مي‏توان از لوازم آن برشمرد، از وظايف حكومت اسلامي است: و بارك للحجّاج و الزوّار في الزّاد و النفقة و اقض ما أوجبت عليهم من الحجّ و العمرة.

 

يادسپاري

 

1. اين دعا كه وظايف منتظران را بيان مي‏كند، بيانگر برنامه‏ هاي حكومت مهدوي (عجل الله تعالی فرجه الشریف)نيز هست، زيرا مراتب كمالي و نهايي فضائل ياد شده با تدبير آن حضرت و در حكومت الهي ايشان به بار خواهد نشست.

 

2. گردآمدن همه اين اوصاف در يك فرد يا جامعه بسيار دشوار است، پس نبايد انتظار داشت هر منتظري به همه اين اوصاف آراسته باشد.

 

3. بر هر منتظري بايسته است تا با نظر به حال خود و عرضه خويش بر وظايف تعيين شده بكوشد يكي پس از ديگري خويش را با آنچه بيشتر مورد ابتلاي اوست هماهنگ سازد، تا ضمن عمل به وظيفه منتظران راستين ولي الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)جان خويش را به زينت آن فضايل بيارايد.

 

4. در اكتساب فضايل، ايستايي و ركود روا نيست، از اين‏رو بايد همواره در حركت بود و كوشيد تا مراتب بالاتر و والاتري از اين فضايل را به دست آورد و در اين راه از امداد الهي و دعاي امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مدد گرفت.

 

[از کتاب امام مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) موجود موعود -نوشته حضرت آیه الله جوادی آملی   صفحه206 تا 216]

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :