جمعه - 2017 اکتبر 20 - 30 محرم 1439 - 28 مهر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 183938
تاریخ انتشار : 17 خرداد 1395 12:37
تعداد مشاهدات : 189

سفارشهای عمومی برای تغذیه درماه مبارک رمضان

سفارشهای عمومی برای تغذیه درماه مبارک رمضان

سفارشهای عمومی برای تغذیه درماه مبارک رمضان



سفارشهای عمومی برای تغذیه درماه مبارک رمضان

هنگام افطار از آغاز کردن غذا با آب سرد، نوشابه و مانند اینها جداً خودداری کنید. به جای آب سرد کمی آب گرم یا چای میل کنید.

 افطار را با خرما، کشمش، عسل و بطورکلی با یک قند طبیعی آغازکنید. به این ترتیب اشتها کنترل می شود و پرخوری کمترپیش می آید.

 خوردن چای شیرین کم رنگ، شیر گرم، فرنی و حلیم کم روغن در آغاز افطار مناسب است.

 نان و پنیر و سبزی (ضد عفونی شده) و یا نان و پنیر و مغز گردو نیز خوب است. 

سبزی را در افطار میل کنید. سبزی در سحری، گاهی منجر به تشنگی در طول روز می شود.

 از آشامیدن آب فراوان در وسط غذا خودداری کنید. آب در وسط غذا سبب رقیق شدن شیره گوارشی و اختلال در هضم می شود.

 در زمان بین افطار تا سحر، با رعایت فاصله با غذا، آب کافی بیاشامید.

 حتماً برای صرف سحری، کمی زودتر از خواب برخیزید تا هم ضمن استفاده از برکات معنوی ساعات سحر و مناجات ، بدون عجله و با آرامش سحری بخورید. حتی اگر میل به خوردن غذا ندارید ، آب، چای، شیر و مانند این ها را فراموش نکنید.

 از خوردن تنقلات فراوان ،انواع دسرها و شیرینی ها با شکر زیاد در برنامه افطار و سحر خودداری کنید.

 حتماً در غذای افطار و به خصوص سحر میوه میل کنید. علاوه بر میوه جات فصل، از خیسانده برگه آلو، زردآلو، انجیر و مانند این ها هم می توان به عنوان میوه استفاده کرد. گوجه فرنگی هم می تواند نقش میوه را داشته باشد.

 اگر در ماه رمضان دچار یبوست می شوید. علاوه بر میوه از خورش های ملین مثل خورش آلو و خورش های سبزی دار بیشتر استفاده کنید.

 در طول زمان روزه از رفتن به حمام داغ، خون دادن و کارهایی که موجب ضعف و بی حالی می شود خودداری کنید.

 معده خالی در هنگام افطار تحمل غذای خشن را ندارد، لذا خوردن غذاهای سهل الهضم و تقریباً نرم برای افطار مناسب تر است.

 اگر تخم مرغ میل می کنید در درجه اول به صورت آب پز سفت و در درجه دوم به صورت نیم بند (به شرط آن که سفیده آن منعقد شده باشد و زرده کمی حالت سفتی به خود گرفته باشد) میل کنید. تخم مرغ نیمرو زیان بخش بوده و همچنین دیر هضم تر از تخم مرغ آب پز است.

 سالاد (بدون پیاز) مکمل خوبی برای غذاها در ماه مبارک رمضان است.

 بادنجان، فلفل وادویه ها گاهی موجب احساس تشنگی درطول روز می شود.

 اگر به اقتضای فصل گرما یا فعالیت های بدنی، در طول روزه داری زیاد عرق کردید، نمک از دست رفته توسط عرق را، به صورت های مختلف در افطار و سحر جبران کنید.

 از تغییرات شدید در عادات غذایی و خوردن غذاهای نامانوس یا غذاهایی که برای شما ناراحتی به وجود می آورد در ماه رمضان خودداری کنید.

 کله پاچه و سیرابی موجب تشنگی زیاد می شود. لذا بهتر است میل نکنید ولی اگر مایلید میل کنید به صورت کم آب، کم نمک وآن هم درافطار میل کنید.

 مصرف نوشابه های گازدار به طور کلی و در ماه مبارک رمضان به طور خاص ممکن است موجب تحریک در معده به خصوص درافراد مبتلا به التهاب معده (گاستریت) شود.

 در ماه مبارک بیش از سایر اوقات به بهداشت دهان و دندان توجه کنید. حتماً بعد از صرف افطاری و سحری دندان های خود را به دقت مسواک کنید. مسواک را طوری در لیوان قرار دهید که قسمت موئین آن بیرون بماند و زود خشک شود.

 



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :