پنج شنبه - 2017 نوامبر 23 - 5 ربيع الاول 1439 - 2 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 186408
تاریخ انتشار : 16 شهریور 1394 13:49
تعداد مشاهدات : 103

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س)

لغزشگاه های اندیشه از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

تحقیق پایانی با عنوان"لغزشگاه های اندیشه از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه "

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ..............حضرت فاطمه(س).......................................................

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

لغزشگاه های اندیشه از دیدگاه قرآن ونهج البلاغه

 

1394

 

زهرا سادات موسوی

پروانه تسبیحی

علی اکبر رضایی

 

عقل، اندیشه، لغزش، لغزش گاه، لغزشگاه های اندیشه، تقلید.

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

عنوان این پژوهش لغزشگاه های اندیشه از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه می باشد. توانایی اندیشیدن نعمت با ارزشی است که بهره گیری از آن موجب قرار گرفتن افراد در راه صحیح خواهد شد. قرآن حکیم از دو راه «تفکّر» و «تعقّل» و دیگری با طرح بحث های قرآنی که با تفکر همراه است انسان ها را به فکر و نظر فرامی خواند. قدرت تفکر بشر مبنای عقاید و تصمیم گیری های وی شمرده شده است؛ اما همواره آفاتی بر اندیشه آدمی مترتب است و با توجه به این مهم، لازم است انسان، موانعی را که موجب عدم تشخیص مفاسد و مصالح می شود، بشناسد.

 در قرآن کریم و نهج البلاغه موانع فردی اندیشه صحیح، تکیه بر ظن به جای یقین، استفاده از ابزار غلط، پیروی از هواهای نفسانی و رذایل اخلاقی همچون شتاب زدگی، کبر، عجب و طمع شمرده شده است که این آفات، ریشه ی کوردلی و ناشنوایی سخنان حق و نیز عدم تفکر درباره ی حقایق و امور عبرت آموز و فراموشی آخرت، به شمار می آید.

 تقلید و پیروی کورکورانه و بی دلیل از افراد یا جوامع نیز از لغزشگاه های اجتماعی اندیشه می باشد و در تشخیص حق و باطل، قلّت یا کثرت افراد اعتباری بی اعتبار می باشد. پیراستن نفس از رذایل اخلاقی، کنار زدن هوا و هوس، عدم شتاب در قضاوت ها ، استفاده از استدلالات مبتنی بر یقین و به دور از تقلید از دیگران، از نتایجی است که با پژوهش حاضر به دست آمده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی می باشد.

 

 



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :