پنج شنبه - 2017 نوامبر 23 - 5 ربيع الاول 1439 - 2 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 186415
تاریخ انتشار : 11 آبان 1394 14:13
تعداد مشاهدات : 134

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س)

سیرة سیاسی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در روابط با کفار

تحقیق پایانی با عنوان"سیرة سیاسی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در روابط با کفار "

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه .............................حضرت فاطمه(س)........................................

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

سیرة سیاسی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در روابط با کفار

 

 

1394

 

 

نیلوفر سلیمی

 

 

 اکرم السادات موسوی

 

علی اکبر
 رضایی

 

سیره  سیاسی پیامبر روابط کفار جزیرة العرب .

 

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

موضوع این تحقیق سیرة سیاسی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در روابط با کفار است. سیرة سیاسی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) همان روش و طریق پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در ادارة امور و رهبری مردم است که این شیوه با کفار که همان کسانی بودند که به غیر اسلام گرویده و یا منکر یکی از ضروریات دین بودند، متفاوت است.

کفار به دو قسم داخلی و خارجی تقسیم می شود، به آن کفاری که درون جزیرة العرب زندگی می کردند، کفار داخلی اطلاق می شد و به آن دسته از کفاری که خارج از جزیرة العرب زندگی می کردند، کفار خارجی اطلاق می شد. سیاست پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در برخورد با کفار داخلی و خارجی تفاوتی نداشت؛ به این گونه که به خاطر تعصب های قومی و قبیلگی و نژادی، شفقت و مهربانی آن حضرت با افراد داخل جزیرة العرب بیشتر از افراد خارج از آن باشد، بلکه اگر تفاوتی و برتری دیده می شد آن هم با افرادی بود که در بندگی خدا سبقت گرفته بودند. برهمین اساس پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در استراتژی خود در دعوت به اسلام تفاوتی قائل نمی شد و گام اول وی در روابط داخلی و خارجی، دعوت به توحید و یکتاپرستی بود که دعوتی با حکمت و موعظه بود و اگر کسی پذیرفت و اسلام آورد پاداشش با خداوند منان است و اگر نه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با در نظر گرفتن اصل نفی سبیل و عزت اسلامی که کافران هیچ راه سلطه ای بر مسلمانان ندارند، صلح و سازش مسالمت آمیز می کرد و اگر در این مسیر قرار داد و پیمانی بسته می شد، هرگز خلف وعده نمی کرد و بر سر پیمان خود بود و برای جذب مردم به اسلام علاوه بر هزینة جانی، هزینة مالی نیز متحمل می شد تا موجب گرایش آنان به اسلام شود وگرنه در مرحلة آخر که صلح سودمند به حالشان نبود بنا را بر جنگ می گذاشت و در بسیاری از موارد دیده شد که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بعد از جنگ اقدام به آزاد کردن اسیران کرد و آنان به خاطر اخلاق و رفتار پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) اسلام آورده و به شهر و کشور خود بر نگشته و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را همراهی کرده و در جنگ ها شهید شدند.

این تحقیق به روش توصیفی کاربردی است که با رجوع به کتابخانه ها جمع آوری شده است.


 

 



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :