پنج شنبه - 2017 نوامبر 23 - 5 ربيع الاول 1439 - 2 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 186462
تاریخ انتشار : 25 مرداد 1394 11:10
تعداد مشاهدات : 116

تحقیق پایانی -مدرسه علمیه نورالزهرا

مبانی فقهی تلقیح مصنوعی بدون رابطه زوجیت(مخالفین و موافقین)

از میان هزاران زوج جوان که توانایی باروری را دارند ، زوج هایی نیز وجود دارند که یکی از آنها نابارور هست و توانایی باروری را ندارد که در اصطلاح پزشکی این زوج ها نابارور محسوب می شود و آرزوی فرزند دار شدن این زوج ها، دانش پزشکان را بر این داشته تا در صدد حل مشکل این خانواده ها باشند و دانش پزشکی می تواند به کمک اسپرم یک مرد بیگانه و لقاح آن با تخمک زن و یا عکس آن ، در این خانواده ، این زوج نابارور را صاحب فرزند نماید . اما از آنجا که تمام رفتار ما باید در سایه شرع باشد و رنگ و بوی شرع داشته باشد. از این رو باید به دنبال حل مشکل این زوج ها در احکام اسلامی باشیم که آیا این کاری که پزشکان انجام می دهند از نظر فقهی جایز است یا نه؟ به دنبال تحقیق هایی که در میان آیات و روایات و اصول عملیه صورت گرفته علماء و متخصصان فقهی را به چند دسته تقسیم کرده،عده ای با توجه به ادله موجود قائل به عدم جواز این کار شده اند ، و عده ای نیز قائل به جواز این کار شده اند . رساله پیش رو در سه فصل جمع بندی شده که در فصل اول به مفهوم شناسی تلقیح مصنوعی از نظر پزشکی پرداخته شده و در فصل دیگر به جمع آوری نظرات علمای مخالف و موافق به همراه ادله هایی که به آن استناد کرده اند پرداخته شده است

مدرسه علمیه نورالزهرا(س)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

مبانی فقهی تلقیح مصنوعی بدون رابطه زوجیت(مخالفین و موافقین)

 

 

25/05/1394

 

فاطمه شهبازی

رقیه امامی

عذرا خلیلی

 

تلقیح مصنوعی،رابطه زوجیت،حرمت،جواز

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

از میان هزاران زوج جوان که توانایی باروری را دارند ، زوج هایی نیز وجود دارند که یکی از آنها نابارور هست و توانایی باروری را ندارد که در اصطلاح پزشکی این زوج ها نابارور محسوب می شود و آرزوی فرزند دار شدن این زوج ها، دانش پزشکان را بر این داشته تا در صدد حل مشکل این خانواده ها باشند و دانش پزشکی می تواند به کمک اسپرم یک مرد بیگانه و لقاح آن با تخمک زن و یا عکس آن ، در این خانواده ، این زوج نابارور را صاحب فرزند نماید .

اما از آنجا که تمام رفتار ما باید در سایه شرع باشد و رنگ و بوی شرع داشته باشد. از این رو باید به دنبال حل مشکل این زوج ها در احکام اسلامی باشیم که آیا این کاری که پزشکان انجام می دهند از نظر فقهی جایز است یا نه؟ به دنبال تحقیق هایی که در میان آیات و روایات و اصول عملیه صورت گرفته علماء و متخصصان فقهی را به چند دسته تقسیم کرده،عده ای با توجه به ادله موجود قائل به عدم جواز این کار شده اند ، و عده ای نیز قائل به جواز این کار شده اند .

رساله پیش رو در سه فصل جمع بندی شده که در فصل اول به مفهوم شناسی تلقیح مصنوعی از نظر پزشکی پرداخته شده و در فصل دیگر به جمع آوری نظرات علمای مخالف و موافق به همراه ادله هایی که به آن استناد کرده اند پرداخته شده است


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :