دوشنبه - 2017 نوامبر 20 - 2 ربيع الاول 1439 - 29 آبان 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 186548
تاریخ انتشار : 20 بهمن 1393 22:43
تعداد مشاهدات : 113

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه

تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی (علیه السلام)

سان، برترین مخلوق خداوند می­باشد و تمام زمینه های رشد و کمال در وجود او قرار داده شده تا به مقام خلیفه الهی برسدو این هدف جز با تربیت دینی و ...

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه قاسم بن الحسن (علیهماالسلام)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی (علیه السلام)

 

 

21/11/93

 

سارا سادات حسینی

 

خانم شهیدی فر

 

آقای رضایی

 

تربیت اخلاقی، مبانی تربیتی، اصول تربیتی، روش های تربیتی، اهداف تربیتی، آسیب شناسی تربیتی و امام علی(علیه السلام)

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

انسان، برترین مخلوق خداوند می­باشد و تمام زمینه های رشد و کمال در وجود او قرار داده شده تا به مقام خلیفه الهی برسدو این هدف جز با تربیت دینی و اخلاقی که انسان را از بعد حیوانی دور می­کند و به بعد والای انسانی می رساند، ممکن نیست.
می­کند و به بعد والای انسانی می رساند، ممکن نیست.
حضرت علی (علیه السلام) در این زمینه رهنمودهای گرانسنگی دارند که در این پژوهش به برخی از آنها اشاره می­شود. تربیت دارای یک نظام منسجم و ویژه است که این نظام از بخش­های مهمی مانند اصول تربیتی (قوانین حاکم بر تربیت)، مبانی تربیتی (گزاره­هایی که بیانگر تمامی موقعیت­ها و امکانات انسانی است)، روش های تربیتی (شیوه و راه رسیدن به تربیت) ، اهداف تربیتی (اغراض مربی و متربی در فرآیند تربیت) و آسیب شناسی تربیتی (شناختن عیوب و نقص های تربیت) تشکیل شده است. تربیت اخلاقی در اسلام، ویژگی­های مهمی چون ابتنای بر مفروضات متافیزیکی، تقدم بنیان­های ثابت بر تربیت اخلاقی در اسلام، اقتدار گرا و الگو محور بودن دارد. بسیاری از گزاره­های تربیتی در نهج­البلاغه در مقام تبیین اصول، مبانی، روش­ها، اهداف و آسیب­های تربیت اخلاقی است. برخی از مهم ترین مبانی تربیتی، ترجیح فرایض بر نوافل و ترجیح عدل بر جود و نیز از مهم­ترین اصول تربیتی، تأثیر وضعیت محیطی و اجتماعی و عدالت ورزی است. همچنین از مهم­ترین روش­های تربیتی می­توان به روش حکمت و روش موعظه اشاره کرد و نیز مهم­ترین اهداف تربیتی قرب الهی و شکوفایی عقل و از مهم­ترین آسیب­ها در امر تربیت اخلاقی، تردید در آموزه­ها و اعتقادات دینی و سستی در انجام تکالیف دینی می­باشد. حاصل آنکه تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی (علیه السلام) دارای مبانی، اصول، اهداف، روشها وآسیب شناسی ویژه ای است. داده­های اولیه پژوهش حاضر به روش کتابخانه ای جمع آوری شده و با استفاده از روش توصیفی به طور عمده و روش تحلیلی در مواردی تدوین شده است.



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :