پنج شنبه - 2017 نوامبر 23 - 5 ربيع الاول 1439 - 2 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 186550
تاریخ انتشار : 9 اردیبهشت 1394 10:17
تعداد مشاهدات : 144

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه کریمه اهل بیت علیهم السلام

بررسی حبّ و بغض الهی وآثار ،موانع و راه وصول به آن و نقش حبّ و بغض الهی در درمان رذیله حسد

تمام دعوت های الهی با هدف اقبال به سوی خدا و اعراض از غیر اوست که همان حبّ و بغض الهی است تا انسان حیوانی به انسان روحانی تبدیل شود و آخر و اوّل به هم پیوند خورند و انسان به کمال حقیقت معرفت برسد و آن در صورتی است که فطرت عشق به کمال مطلق و تنفّر از شرّ و شقاوت محجوب نشود و اختلاف در عقاید و اخلاق و اعمال به دلیل تشخیص در متعلّق فطرت می باشد و هر کس به اندازه حجاب خود، از محبوب مطلق محجوب است و به این حبّ کمال اداره ملک و ملکوت گردد و اسباب وصول عشّاق کمال مطلق به آن است برای رسیدن به محبّت خدا ، باید فضایل را دوست داشت و از شرّ و گناهان تنفّر پیدا کرد. انسان ها در شرایط و زمینه های مختلف و حبّ و بغض های متفاوت هر کدام درمعرض آزمایش الهی هستند و تشویق به راه حق و باز داشتن از غیر آن ،بی تأثیر در حبّ و بغض ها نیستند که لازمه آن علم به معنای واقعی آن می باشد که در صدد بر آوردن آن می باشیم.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

                                                                       مدرسه علمیه ......کریمه اهل بیت علیهم السلام..........

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

بررسی حبّ و بغض الهی وآثار ،موانع و راه وصول به آن و نقش حبّ و بغض الهی در درمان رذیله حسد

1394

 

صفیه میرزایی آرپادرسی

 

شیرین حکیمی

 

عزت السادات میرخانی

 

حب، بغض ، حبّ الهی، بغض  الهی، تولّی  ، تبرّی، حسد

 

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

عدم توجّه به حبّ و بغض ها و آثار و نتایج آن از موانع مهمّ راه یابی به سعادت و کمال الهیست. با توجّه به اینکه ایمان ،جز حبّ و بغض الهی نیست ،می توان پی به اهمّیّت آن برد. برای انسان مؤمن و عاقل ،حبّ و بغض ها و در اظهار آن که در محدوده معاشرتش با دیگران می باشد، اساس ،موازین الهی است. و حبّ و بغض­هایش با بهره مندان و محرومان از حبّ خدای متعال یکسان نمی باشد. اگر انسان ،محبّت به خدا نداشته باشد ،نمی تواند حبّ و بغض هایش برای خدا باشد. حبّ خدا از آثار آن شناخته می شود. چنین شخصی ،خدا را بر همه چیز مقدّم می دارد و مطیع کامل اوامر اوست. و دلبستگی به دنیا ندارد ،پس غم و اندوه آن را نمی خورد. زیرا حبّ خدا و حبّ دنیا در یک قلب جای نمی گیرد.و خداوند به او در دنیا و آخرت عزّت می بخشد و موجب رستگاری او می شود.تولّی و تبرّی یا حبّ و بغض فی الله ،از آثار حبّ خداست. محبّت به ائمّه (علیهم السلام) جز محبّت به خدا نیست. حبّ و بغض برای خدا ،ایمان را تقویّت می کند. آنان برای خدا غضب می کنند و در برخورد با دشمنان تعادل دارند. معرفت حق تعالی که مقدّمه وصول به اوست ،با توبه از حبّ دنیا ، ثمر بخش می باشد. در مسیر محبّت خدا و تولّی و تبرّی ،شناخت دوستان از دشمنان خدا و ارتباط با دوستان ،الزامی است. پذیرش ولایت خدا ،جز از طریق ولایت معصومین (علیهم السلام) و ولایت فقیه ،امکان پذیر نمی باشد. در مقابل آن ،پذیرش ولایت شیاطین ،مفاسد و رذایل اخلاقی مانند رذیله حسد ،را در پی دارد که از موانع حبّ و بغض الهی است. به میزان الهی شدن حبّ و بغض ها ،حبّ دنیا یا امّ الامراض ،در مسیر ضعف و نابودی قرار می گیرد و حسد و موجبات آن ، رذایل اخلاقی مانندِ کینه ،تکبّر رخت بر می بندد. از نتایج معرفت و بررسی حبّ و بغض ها و برداشتن موانع الهی شدن آنها ،تولّی و تبرّی می باشد که بسیاری از موانع رستگاری انسان ،از جمله رذایل اخلاقی مانند حسادت را درمان می کند. تحقیق حاضر با استفاده از منابع کتابخانه ای و مسئله محور و توسعه ای و به روش تحلیلی می باشد و در آن به تعریف و تبیین حبّ و بغض الهی و آثار و راه های وصول و موانع آن پرداخته می شود و به نقش حبّ و بغض الهی در درمان حسد و در ابعاد مختلف به آن پرداخته انجام شده است ،که در آثار دیگر به آن پرداخته نشده است.


 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :