پنج شنبه - 2017 سپتامبر 21 - 1 محرم 1439 - 30 شهريور 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 186779
تاریخ انتشار : 14 اردیبهشت 1394 1:34
تعداد مشاهدات : 98

پایان نامه - کوثر تهران

روش شناسی مناظرات قرآنی

پایان نامه سطح سه

عنوان اثر

گرایش

تاریخ دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد مشاور

نام و نام خانوادگی استاد داور

روش شناسی مناظرات قرآنی

تفسیر و علوم قرآنی

94/02/14

منصوره سعیدی

محمدرضا تویسرکانی

مرضيه جزايري مجد

عزالدین رضانژاد

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

مناظره که مباحثه پیرامون دو رأی متقابل به منظور ایجاد علم در طرف مقابل می­باشد، می­تواند برهانی و غیربرهانی باشد بنابراین در مناظره شخص تنها از برهان منطقی و استدلال­های عقلانی سود نمی­برد بلکه از هر چیزی که باورها و اعتقاداتش را تثبیت کرده و به اثبات رساند، بهره می­جوید. باید توجه داشت که مناظره در موضوعات علمی و عقیدتی، اخلاقی و اجتماعی و مانند آن صورت می­گیرد.

روح حاکم در برهان و جدال اَحسن، استدلال و احتجاج در راه یقینى ساختن مقصود به طریق عقلى است. در مناظره روى سخن با منکران و ناباوران است که در راه پذیرش، موانعى در برابر خود مى یابند. این موانع گاه باورهاى حق و باطل خود ایشان است و گاه تعارضات و یا شبهات و سؤال­هایى که از دیدگاه ایشان در مورد نظریه مقابل وجود دارد. از این رو لازم است با نرمش و مدارا و در عین حال با استوارى و پیگیرى، موانع را باز شناخت و آنها را برطرف ساخت تا راه براى پذیرش نظر، هموار و ساده گردد. این کار معمولاً به کمک مقدمات صحیح و بدیهیاتى صورت مى­گیرد که خود طرف مخالف، به آن­ها معتقد و پایبند است و آنگاه به مدد براهین، نتایج صحیح، یکى پس از دیگرى بر پایه آن مقدمات بنا مى­شود تا هدف مورد نظر در دسترس اندیشه و باور قرار گیرد.

شیوه مناظره­های قرآنی بر رعایت ادب، احترام، حق گرایى و استدلال متین و قاطع با مخالفان است. و نیز بررسی روش های مناظره خداوند متعال و مناظره اعتقادی انبیاء علیهم­السلام با مخالفان در قرآن نشانگر روش های علمی و عملی مناظره بر اساس قرآن است.

بر اساس این تحقیق، حقیقت­یابی و روشنگری ستون اصلی همه مناظرات قرآنی را تشکیل می دهد. ایمان به گفته هایشان، حق جویی و حق گویی در هر شرایط، دلسوزی و احترام متقابل، انصاف با خصم و عدم تعصب و تحقیر مخالفان، عدم تحمیل آراء و عقاید، شجاعت و صراحت در بیان از ویژگی های موفقیت در این مناظرات است.

روش انبیاء الهی علیهم السلام (مثل مناظره موسی و ساحران) به گونه ای بود که فرد مقابل

خود را در موقعیتی قرار می دادند که شخصاً، به بطلان آراء و عقاید خود برسد و با نرمی و مدارا (مثل ابراهیم و ستاره پرستان و ...)  همواره تلاش می کردند که خصمشان دست از عناد و لجاجت بردارد. همچنین به ناظران بیرونی و فهم عمومی جامعه (مثل ابراهیم و بت­پرستان) این امکان را می دادند که به داوری سالم و دور از اجبار و اکراه بپردازند و حقیقت را در بیابند.

ناگفته پیداست که رعایت این عوامل و روش ها موجب نفوذ در دل های پاک و خالی از تعصب عموم جامعه می شد و اگر ریاست طلبی و ثروت اندوزی عده ای که پست و مقام خود را در یاوه­سرایی، تهدید مؤمنان و ماندن مردم در جهالت و گمراهی می دیدند، توده های مردم (مثل نوح و قومش) به راحتی تسلیم منطق های قوی و براهین استوار انبیاء علیهم السلام که همان ندای فطرتشان بود می گشتند.

لذا با فراگیری مهارت های لازم در زمینه مناظره و روش های مقابله با مغالطه و سفسطه در دام اهل باطل و دشمنان اهل اسلام گرفتار نشوند. و با اجرای مناظرات فرضی در بین صاحب­نظران مختلف البته با رعایت موازین اخلاقی و اصولی عاملی بر رشد و پویایی تفکر و اندیشه در جامعه شوند. و از همین طریق روش خداوند و انبیاء الهی علیهم السلام به صورت کاربردی درآمده و روشنایی بخش راه مناظره کنندگان و مبلغین اسلام و تشیع خواهد شد.

واژگان کلیدی: روش، مناظره، برهان، مغالطه، جدل


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :