شنبه - 2017 نوامبر 25 - 7 ربيع الاول 1439 - 4 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 186815
تاریخ انتشار : 7 آذر 1394 3:22
تعداد مشاهدات : 106

پایان نامه - کوثر تهران

بررسي تطبيقي احكام خاص زنان از ديدگاه اسلام و يهود

پایان نامه سطح سه

عنوان اثر

گرایش

تاریخ دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد مشاور

نام و نام خانوادگی استاد داور

بررسي تطبيقي احكام خاص زنان از ديدگاه اسلام و يهود

فقه و اصول

94/09/07

اسراء ناملیتی

محمدصادق جمشیدی راد

محمدحسین خوانین زاده

زهرا امین مجد

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

احکام خاص زنان در اسلام مورد انتقاد شدیدی قرار گرفته و بسیاری معتقدند: ادیان دیگر نسبت به اسلام احکامی آسان تر داشته و محدودیت های موجود در دین اسلام را برای زنان ندارند، این مساله دلیلی است برای بررسی و مقایسه احکام خاص زنان و ادله آن ها در اسلام و یهودیت.

با بررسی احکام خاص زنان در دو دین توحیدی اسلام و یهودیت، علیرغم شباهت های بسیاری که در انواع احکام مشاهده می شود، گاهی یهودیت دچار افراط شده و به قدری در نحوه اجرای آن محدودیت ایجاد می کند که اجرای آن اگر غیرممکن نباشد، بسیار سخت خواهد بود؛ این محدودیت به وجود آمده برای زنان در دماء ثلاثه به حد اعلای خود رسیده است چرا که اگر شخصی با لباس زن حائض، نفساء یا مستحاضه، و یا مکانی که آن ها بر روی آن نشسته اند، تماس جسمی یابد، نجس شده و باید غسل کند. با بررسی چنین احکامی در اسلام، گستردگی و جامعیت بیشتری در اقسام آن ها ملاحظه می شود و البته محدودیت های موجود در یهودیت را برای زنان ایجاد نمی کند. این احکام از صدر اسلام تا کنون هیچ تغییری نکرده و به همان صورت صدر اسلام بیان شده است چرا که علما با توجه به متن قرآن و روایات معصومین و دقت نظر در جنبه های مختلف صدور احادیث از معصوم به چنین احکامی فتوا می دهند و مسلماً احتمال خطا در فتوا و فاصله گرفتن از اصل روایات به حداقل ممکن می رسد.

یهودیت نیز با استناد به تورات، تلمود و حتی تفاسیر تلمود احکام را بیان کرده اند و چون بسیاری از احکام را نمی توان از آیات تورات به دست آورد چرا که متن صریحی در آن مورد وجود ندارد، بنابراین به تلمود مراجعه می شود و از آن جایی که این منبع نیز توسط معصوم بیان نشده و بلکه علما آن را در سالیان متمادی نوشته اند، گاهی بیان احکام بر اثر مقتضیات زمان دچار تغییر و تحول شدیدی می شود به نحوی که در برهه ای از تاریخ تعدد زوجات حلال و در برهه ای منع می شود و هر گروه از علما برای اثبات مدعای خود، به دسته ای از آیات تورات و تفاسیر تلمود که موافق نظرشان باشد، تمسک می جویند.

واژگان کلیدی:  زن، احكام زن، اسلام، يهود 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :