چهارشنبه - 2017 سپتامبر 20 - 29 ذيحجه 1438 - 29 شهريور 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 186816
تاریخ انتشار : 14 آذر 1394 3:25
تعداد مشاهدات : 104

پایان نامه - کوثر تهران

مطالعه تطبيقي حقوق كودكان نامشروع در فقه فريقين

پایان نامه سطح سه

عنوان اثر

گرایش

تاریخ دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد مشاور

نام و نام خانوادگی استاد داور

مطالعه تطبيقي حقوق كودكان نامشروع در فقه فريقين

فقه و اصول

94/09/14

سمیه بادی

محمدصادق جمشیدی راد

اکبر خادم الذاکرین

محمد روحی برندق

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

روح سرکش انسان در بعضی اوقات او را به گردنکشی فرا می خواند و می خواهد خلاف سنت الهی بدون ایجاد علقه شرعی دو جنس مخالف با هم رابطه ای نامشروع برقرار می کنند. کودک حاصل از این رابطه در خانواده وجامعه مورد تردید است و در حقوق تفاوت هایی با کودکان مشروع دارند.گاهی مانند کشورهای غربی تفاوتی بین حقوق کودکان مشروع و کودکان نامشروع نمی گذارند و گاهی مانند برخی آنان را مستحق مرگ می دانند و حتی حق زندگی کردن را از آنان می گیرند.دیدگاه مذاهب و فرقه های اسلام نسبت به این کودکان متفاوت است در فقه امامیه ایشان را شرعا به زانی وزانیه منتسب نمی دانند ولی عرفا ایشان پدر و مادر او هستند و باید حضانت و نفقه او را به عهده بگیرند و در فقه اهل سنت ایشان را به مادر نسبت می دهند حکم ولد ملاعنه را بر او جاری می کنند.از دیدگاه دین مبین اسلام؛مذاهب خمسه (امامیه،مالکیه ،شافعیه،حنفیه ،حنبلیه) انسان از ابتدای وجود و از همان حالت نطفگی حق زندگی دا رد و هیچ کس حق ندارد به ظلم این حق را از هیچ کس بگیرد . کسی که حق زندگی را از دیگری بگیرد یا باید قصاص شود یا دیه بپردازد و این بستگی به شرایط دارد..فرزند انسان باید در اجتماع حضور پیدا کند و در آن به مناصبی می رسد،از دیدگاه اسلام بعضی مناصب و فعالیت ها را در اجتماع با شرایطی به افراد می دهد کسی که می خواهد شهادتی را در دادگاه ادا کند یا قاضی شود باید شرایطی را دارا باشد،  اگر این کودکان را به قتل برسانند یا او کسی را به قتل برساند با توجه به دیدگاه فقها در قصاص ایشان اختلاف است و فقها نظریات متفاوتی را در این زمینه بیان کرده اند. اگر این کودک فوت کند یا والدینش فوت کنند بین او و والدینش توارث برقرار نمی شود ولی در فقه اهل سنت بین او و مادرش توارث برقرار است.

واژگان کلیدی:  فقه فریقین،کودک نامشروع ،نسب،دیه،ارث،شهادت،قضاوت


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :