چهارشنبه - 2017 سپتامبر 20 - 29 ذيحجه 1438 - 29 شهريور 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 186851
تاریخ انتشار : 29 دی 1394 4:24
تعداد مشاهدات : 132

پایان نامه - کوثر تهران

تکامل نفس انسانی در برزخ و قیامت

پایان نامه سطح سه

عنوان اثر

گرایش

تاریخ دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد مشاور

نام و نام خانوادگی استاد داور

تکامل نفس انسانی در برزخ و قیامت

تفسیر و علوم قرآنی

94/10/29

زهرا عباسی عهدیه

رحیم لطیفی

حمید کریمی

محمدرضا ضمیری

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

در رساله حاضر در رابطه با تکامل نفس انسانی در برزخ و قیامت پس از آن­که در رابطه با معنی نفس و حرکت و تکامل شناخت کلی حاصل کردیم و وجود عالم برزخ و قیامت و همچنین ویژگی­های آن مطالبی بیان شد در ادامه مخالفان تکامل نفس بیان شد؛مهم­ترین دلایل مخالفان تکامل نفس مجرد بودن نفس و عدم وجود حرکت در مجردات و منوط بودن حرکت به وجود قوه و استعداد در هر شیء، به معنی وجود ماده و البته عاری بودن جهان پس از مرگ از ماده و استعداد و همچنین عدم وجود تکالیف شرعی در آخرت می­باشد که با بطلان این مبانی در این رساله راه را برای پذیرش مسأله حرکت و تکامل نفس پس از جدایی از بدن هموار ساختیم؛ تا در نهایت ثابت شد که نفس انسان که حقیقت انسان است دارای حرکت جوهری اشتدادی است و در دنیا و آخرت دارای حرکت از قوه به سوی کمال است و البته معنی کمالات بالقوه و استعدادها همان محجوب بودن کمالات وجودی و مراتب عالیه ذاتی و صورت اصلی است که در زیر حجاب­هاست. روح انسان در عین این­که مجرد است تنزل یافته و در این تنزل صورت اصل خود را به تدریج و به ترتیب از دست داده است و باید در هنگام بازگشت هم همان عوالم را طی نموده و متناسب با عالم قرب گردد. زیرا هر عالمی دارای نظام جدید و مخصوص به خود است؛ حاصل قوه­ها و استعدادهای روح در دنیا بدن مادی است و در آخرت ماده اخروی که متناسب با عوالم اخروی است؛ بنابراین مرگ برای انسان منشأ تحول بزرگ تکاملی است و نفس انسان حقیقتی است جاویدان که همواره در دنیا، برزخ و آخرت در حال حرکت و تکامل است و تکامل و حرکت روح همان کنار رفتن حجاب­ها از چهره روح و جلوه­گر شدن صورت اصل روح انسان است؛ بر این مطلب ادله نقلی و عقلی بسیاری دلالت دارد که از جمله آن دلایل می­توان به لزوم تناسب قوص صعود و نزول، وجود لذت در بهشت، شفاعت در آخرت، مواقف حشر و آیات و روایات که دلالت بر غفران و بخشش گناهکاران و عدم خلود مؤمنان در آتش دارد و در نهایت این­که همان­گونه نمی­توان برای کمالات الهی مرتبه و حدّی معین کرد بنابراین مقام تقرب به حق نیز نامتناهی خواهد بود و بنابراین نفس انسان در مقام تقرب به خداوند در حرکت و تکامل و ترقی ابدی است.

واژگان کلیدی: نفس،­تکامل، برزخ، قیامت


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :