پنج شنبه - 2017 سپتامبر 21 - 1 محرم 1439 - 30 شهريور 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 186957
تاریخ انتشار : 29 مهر 1393 10:25
تعداد مشاهدات : 103

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه زهرای اطهر(سلام الله علیها)

بداء از دیدگاه فخررازی و ملاصدرا

بداء از دیدگاه فخررازی و ملاصدرا

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه زهرای اطهر (سلام الله علیها)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

بداء از دیدگاه فخررازی و ملاصدرا

 

1393

فاطمه بلخاری

محمدهادی قندهاري

 

  هادی وکیلی

 

بداء،نسخ،محو واثبات،لوح محفوظ،قضا و قدر،فخر رازی،ملاصدرا

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

بر اساس تعالیم ائمة معصومین علیهم السلام شیعه معتقد است خداوند مقدرات خود را در مورد هستی و انسان از روی حکمت تغییر می دهد،از این عقیده و مفهوم به "بداء" تعبیر می شود.آیات و روایات بسیاری در مورد بداء موجود است که هر یک به نحوی مشعر به این موضوع است. "يَمْحُواْ اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِتُ  وَ عِندَهُ أُمُّ الْكِتَاب" از جمله آیاتی است که دال براین موضوع است. تحقق بداء در مقدراتِ مربوط به انسان ها به سبب آن است که، برخی اعمال آنها در سرنوشتشان تأثیر گذار است؛اعمال نیک و خصلتهای پسندیده و رفتاری نیکو و تصدق در راه خدا سایة شوم بلاهای غیر مترقب یا مرگ را از خویش دفع میکند.در رسالةحاضر،دیدگاه امام فخر رازی و ملاصدرا در این باره بررسی شده است؛دو عالمی که از دونظام کلامی و اعتقادی متفاوت متأثر بوده اند.بنابراین در تحلیل صفات حق تعالی و نسبت دادن بداء به خداوند مواضع متفاوتی داشته اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :