پنج شنبه - 2017 سپتامبر 21 - 1 محرم 1439 - 30 شهريور 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 187183
تاریخ انتشار : 1 بهمن 1394 1:34
تعداد مشاهدات : 73

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج)

جايگاه روح در نظريه تكاملي داروين به استناد تفسير الميزان

جايگاه روح در نظريه تكاملي داروين به استناد تفسير الميزان

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه  حضرت ولی عصر (عج)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

جایگاه روح در نظریه تکاملی داروین به استناد تفسیر المیزان

 

1394

 

زینب نصور جیرندهی

 

فروزان آزوین

 

حجت الاسلام سید مجتبی تدین

 

روح، نظریه، تکامل، نظریه تکاملی داروین

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

آدمی دارای ابعاد مختلفی است،که می­توان از جهات مختلف تقسیم بندی نمود. یکی از این تقسیم بندی ها بُعد جسم و روح در وجود انسانی است. روح در این وجود نقش اساسی دارد و در واقع عامل محرک در جسم روح می­باشد که بدون آن جسم جسدی بدون حرکت خواهد بود. روح نیز دارای ساحات مختلفی است. روح نباتی ، روح حیوانی و روح انسانی که با توجه به موجودات در عالم هستی هریک دارای بٌعدی از ابعاد روح هستند. گیاه دارای روح نباتی ، حیوان دارای روح گیاهی و روح حیوانی و انسان دارای هر سه بٌعد می­باشد. و روح درمیان انسان ها نیز دارای تفاوت هایی است و مراتبی دارد.روح ایمان، روح قوت، روح شهوت، روح البدن و روح القدس و روح در انبیاء دارای مرتبه روح القدس است و درانسان­های دیگر این مرتبه وجود ندارد. اما درنظریه تکاملی داروین تنها بُعد جسمانی انسان بررسی شده و تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است به لحاظ طبیعی و تجربی بوده است و صحبتی در مورد بعد روحانی در وجود انسان نشده است. داروین از موجودات آلی سخن به میان آورده که درمورد آن­ها نتوانسته به نتایج کاملی برسد. وجود مرتبه عقل در انسان را نیز جزئی از همین روند تکامل می­داند و معتقد است در این سیر تکاملی عقل در وجود انسانی شکل گرفته و به این مرتبه رسیده است. حال اینکه در انسان علاوه بر بُعد عقلانی، بُعد نفسانی و بُعد روحانی نیز وجود دارد. و اینکه ماده باید برای ارتقاء و رشد و تکامل دارای استعدادی باشد. یعنی اگرقرار است به گفته داروین میمون بینی باریک در روند تکاملی انسان شود باید درماده­اش این استعداد بالقوه وجود داشته باشد.حال آنکه داروین خود درمورد انتقال وراثتی و باقی ماندن ژن انتقال یافته در نسل­های بعدی سخن گفته است. ولی تاکنون موردی دیده نشده که انسانی بازگشت به نسلی که داروین از آن سخن رانده است داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :