سه شنبه - 2018 سپتامبر 25 - 15 محرم 1440 - 3 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 192669
تاریخ انتشار : 29 شهریور 1391 14:7
تعداد بازدید : 142

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه کریمه اهل بیت علیهم السلام

منش اخلاقي بانوان طلبه

يکي از برکات ظهور آيين متعالي اسلام عزيز، هويدا شدن جايگاه «زن»، از آفرينش تا بازگشت يا همان قوس نزول و صعود بود، تا آنجا که پرده از چهره ي ريحانه ي خلقت برانداخت و افق هاي روشني براي بشريت گشود، تا از دامن او چه مردها که به معراج روند. هرچند اين رسالت انسان پروري از همان لحظه خلقت، در نهاد «زن» به وديعه نهاده شده بود و در طول تاريخ موسي ها و عيسي هاي فراواني در دامن وي به معراج رسيده بودند اما، با پيروزي انقلاب اسلامي به دستان با کفايت حضرت امام خميني;، فرزندي از دامن همين مادران مرد پرور، و گسترش مرزهاي دانش و تبليغ ديني، جلوه ي ديگري از «زن» تجلي نمود. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، حوزه هاي علميه که پيش از آن تنها نهادي براي تربيت عالمان و مبلغان ديني در ميان آقايان بود، با شناخت توان و جايگاه رفيع و بي بديل زنان، که برخي از ساحت هاي آن هيچ گاه توسط مردان قابل دست يابي نبود، با فراهم آوردن و توسعه امکانات، فضايي فراهم آوردند تا زنان نيز با آموزش نظام مند، کارشناسانه وارد عمل شوند. و اين شد که حوزه هاي علميه خواهران تشکيل شد. حاصل اين گسترش، تربيت خواهران طلبه به عنوان صنفي جديد از عالمان و مبلغان ديني بودند که در مناسبات گوناگون اجتماعي خوش درخشيده و منشأ اثر گشتند. بانوان طلبه، مبلغاني در خانه و اجتماعند که در تبيين اسلام عزيز و برپايي حکومت اسلامي نقشي بي بديل دارند.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ............ کریمه اهل بیت علیهم السلام.......

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

منش اخلاقي بانوان طلبه

1391

فاطمه مرادی نسب

فاطمه سوری

رضا باقی زاده

اخلاق، آداب، رفتار، طلبه، حوزه، علم، زن

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

اين تحقيق که با عنوان «منش اخلاقي بانوان طلبه» ارائه شده است، در پي تبيين بُعد اخلاقي شخصيت بانوي طلبه، آن را در سه حوزه فردي، خانوادگي و اجتماعي بررسي نموده است. بانوي طلبه به عنوان زني تربيت يافته در آستان علوم اسلامي و آموزه هاي پيامبر اکرم و خاندان مطهرش، در قدم اول بايد در سايه سار آن تعاليم، خود انساني وارسته و رشد يافته گردد و در درجه بعد الگويي باشد از زن مسلمان براي هم نوعان خود. خانواده به عنوان اولين و اساسي ترين نهاد اجتماعي است که در ديدگاه دين اسلام حايز اهميت فراوان بوده و آن را بنيان جامعه اسلامي و پرورشگاه عناصر آن، يعني مردان و زنان آينده مي داند. در اين پژوهش، اخلاق بانوي طلبه در اين نهاد و با اجزاي آن بيان شده. بانويي که در آن نهاد، داراي روابط و جايگاه هايي چون فرزندي، همسري، مادري و... است. پس بايد دانست او در تک تک اين نقش هاي اجتماعي خود بايد چگونه بوده و مسئوليت هاي اجتماعي يک مسلمان مانند امر به معروف و نهي از منکر و... را چگونه به جاي آورد، چرا که بانوي طلبه الگوي ديگران است و آيينه يک زن مسلمان نمونه. اين تحقيق، پژوهشی است بنيادی که با جهت گيری توصيفي که با روش کتابخانه ای به انجام رسيده است. نتيجه اين تحقيق تبيين الگوی اخلاقي بانوی طلبه است تا بتواند در همه نقشهای فردی و اجتماعی خود به عنوان يک مبلغ تاثير گذار و منشأ اثر باشد.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :