جمعه - 2018 ژوئن 22 - 9 شوال 1439 - 1 تير 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 192695
تاریخ انتشار : 12 تیر 1393 10:4
تعداد مشاهدات : 146

تحقیق پایانی – مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع)

بررسی مسأله طلاق در ادیان ابراهیمی (یهودیت، مسیحیت،اسلام)

فقهی

مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

بررسی مسأله طلاق در ادیان ابراهیمی

(یهودیت، مسیحیت،اسلام)

1393

هدا مقدم

طوبی شاکری

عذرا خلیلی

طلاق، ادیان ابراهیمی، مشروعیت طلاق، حق طلاق

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

طلاق و انحلال پیمان والای ازدواج که گاهی اوقات در اثرعارض شدن عواملی حاصل می گردد، چالش پیش روی خانواده گشته و ادیان الهی نیز که عامل تکامل بشر است، فرامینی در این باب داشته اند؛ یهودیت و اسلام با وجود مقام والای ازدواج بنا بر حکمت هایی طلاق را مشروع دانسته و حق طلاق را ابتدائا به مرد داده اند و در مواردی اختیاراتی به زن در انحلال نکاح داده شده است.

در مسیحت نیز، فِرقه کاتولیک طلاق را نامشروع خوانده لیکن فِرقه پروتستان در مواردی با حکم دادگاه، طلاق را مشروع دانسته است.

لذا از میان سه دین توحیدی یهودیت، مسیحیت و اسلام ، با نگاه جامع دین مبین اسلام به ابواب مختلف طلاق و ارائه دستورات اختصاصی خویش در مواردی همچون فسخ، انفساخ، اقسام طلاق به لحاظ حکم تکلیفی و کیفیت وقوع طلاق و اعطای اختیاراتی به زن در انحلال نکاح تحت عناوین وکالت بصورت شرط ضمن عقد و بذل مال به شوهر، مانع قرار گرفتن هر یک از زن و مرد در بن بست در امر طلاق می باشد که این امر خود برتری این دین الهی را می رساند.این پژوهش در صدد بررسی ابواب مختلف طلاق در سه دین ابراهیمی مذکور می باشد.در این راستا ضمن بررسی احکام، ماهیت، اقسام، ذی حق در امر طلاق، اختیارات زوجه در آن و راهکار کاهش طلاق به موارد انحلال، پیشینه طلاق و جایگاه ازدواج پرداخته است.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :