سه شنبه - 2018 ژانوِيه 16 - 29 ربيع الثاني 1439 - 26 دي 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 192779
تاریخ انتشار : 28 شهریور 1391 9:16
تعداد مشاهدات : 66

مدرسه علمیه زهرای اطهر سلام الله علیها

بررسی روشها و اصول تربیت در نهج البلاغه

اهمیت امر تعلیم و تربیت اگرچه بدیهی است ولی در این مقطع زمانی خاص از تشخص ویژه ای برخوردار شده است و این بدان جهت است كه تحولات فرهنگی و دگرگونی سیستم ارزشها نیاز به یك نظام تربیتی منطبق با این تغییر و تحولات را هر چه بیشتر آشكار ساخته است. و چون نظام تربیتی موجود پاسخگوی احتیاجات پدیده آمده نیست بایستی تغییرات و اصلاحات لازم در آن صورت گیرد تا بشكلی مطلوب و معقول، هماهنگی لازم بوجود آید. از این رو جایگزین شدن سیستم موجود به یك نظام تربیتی اسلامی از ضروریات مسلم است . چرا كه نشر و گسترش فرهنگ اسلامی مبتنی و متكی بر اعمال و اجرای تعلیم و تربیت اسلامی است و آشنائی با منابع اصیل فرهنگ اسلامی و استفاده از آنها تحقق نظام تربیتی اسلامی را ممكن می سازد. بهمین جهت و براساس چنین اعتقادی موضوع پایان نامه خود را بررسی روشها و اصول تربیت نهج البلاغه كه پس از قرآن بهترین و قابل استفاده ترین منبع تربیتی اسلام است انتخاب نمودم. با این امید كه شایستگی بهره مندی و برخورداری از آن را كسب نموده و گامی (ولو كوتاه) در جهت نمایاندن و آشكار ساختن امكانات عظیم تربیتی این كتاب بزرگ داشته باشم. چون ادعای تحقیق و بررسی دربارهء نهج البلاغه راحت و آسان نیست امیدوارم در حد یك آشنائی ابتدائی كاری قابل ارائه انجام شده باشد. در این تحقیق سعی شده است كه رو ها و اصول تربیت از دیدگاه نهج البلاغه مطرح و به نكات تربیتی آن نیز پرداخته شود و این نكات عنوان گردد. امید است كه متخصصان و استادان تعلیم و تربیت با بررسیهای دقیق تر و جامع تر امكان استفاده و برخورداری هر چه بیشتر از این منبع هدایت و تربیت را برای علاقمندان فراهم سازند.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه زهرای اطهر (سلام الله علیها)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

بررسی روشها و اصول تربیت در نهج البلاغه

1391

سمیه رضایی

فائزه سادات خردمند

طوبی شاکری

تربیت، انسان، محبت، تذکر، عبرت، ابتلا و امتحان، مراقبه و محاسبه، توبه، موعظه، تشویق و تنبیه

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

اهمیت امر تعلیم و تربیت اگرچه بدیهی است ولی در این مقطع زمانی خاص از تشخص ویژه ای برخوردار شده است و این بدان جهت است كه تحولات فرهنگی و دگرگونی سیستم ارزشها نیاز به یك نظام تربیتی منطبق با این تغییر و تحولات را هر چه بیشتر آشكار ساخته است. و چون نظام تربیتی موجود پاسخگوی احتیاجات پدیده آمده نیست بایستی تغییرات و اصلاحات لازم در آن صورت گیرد تا بشكلی مطلوب و معقول، هماهنگی لازم بوجود آید. از این رو جایگزین شدن سیستم موجود به یك نظام تربیتی اسلامی از ضروریات مسلم است . چرا كه نشر و گسترش فرهنگ اسلامی مبتنی و متكی بر اعمال و اجرای تعلیم و تربیت اسلامی است و آشنائی با منابع اصیل فرهنگ اسلامی و استفاده از آنها تحقق نظام تربیتی اسلامی را ممكن می سازد. بهمین جهت و براساس چنین اعتقادی موضوع پایان نامه خود را بررسی روشها و اصول تربیت نهج البلاغه كه پس از قرآن بهترین و قابل استفاده ترین منبع تربیتی اسلام است انتخاب نمودم. با این امید كه شایستگی بهره مندی و برخورداری از آن را كسب نموده و گامی (ولو كوتاه) در جهت نمایاندن و آشكار ساختن امكانات عظیم تربیتی این كتاب بزرگ داشته باشم. چون ادعای تحقیق و بررسی دربارهء نهج البلاغه راحت و آسان نیست امیدوارم در حد یك آشنائی ابتدائی كاری قابل ارائه انجام شده باشد. در این تحقیق سعی شده است كه رو ها و اصول  تربیت از دیدگاه نهج البلاغه مطرح و به نكات تربیتی آن نیز پرداخته شود و این نكات عنوان گردد. امید است كه متخصصان و استادان تعلیم و تربیت با بررسیهای دقیق تر و جامع تر امكان استفاده و برخورداری هر چه بیشتر از این منبع هدایت و تربیت را برای علاقمندان فراهم سازند.

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :