سه شنبه - 2018 سپتامبر 25 - 15 محرم 1440 - 3 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 196482
تاریخ انتشار : 7 آذر 1395 12:48
تعداد بازدید : 258

مدرسه علمیه الزهرا(س)واوان

ویژگی های رسول خاتم (ص) در قرآن کریم؛

«وجود مبارک پیامبر برای همه اعم از نیکوکار و بدکار، مؤمن و کافر رحمت است؛ برای مؤمن هم در دنیا و هم در آخرت رحمت است؛ ولی برای کافر فقط در دنیا رحمت است. بدین طریق که به برکت آن حضرت بلاهای عمومی که در امت های گذشته بوده مثل مسخ شدن و به زمین فرو رفتن، برداشته شده است.»

دویژگی های رسول خاتم (ص) در قرآن کریم؛
✳️ چرا خداوند پیامبر اکرم (ص) را با دو نام خود توصیف کرده است؟
✳️ دستورات پنج گانه خداوند به پیامبر(ص)

مرحوم طبرسی می گوید: خدای سبحان برای هیچ یک از پیامبران، دو نام از نام های خود را در یک جا جمع نکرده جز برای پیامبر صلی الله علیه وآله که درباره اش فرموده:
«بِالمُؤمِنِینَ رَئُوفٌ رَحِیمٌ» و درباره خودش نیز فرموده «إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحيمٌ»؛ بدین ترتیب دو صفت از صفات خدا در یک آیه به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نسبت داده شده است.
علامه طباطبایی(ره)می گویند: همه این صفاتی که در این آیه بیان شده، برای تأکید قبول دعوت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اجابت فرمان اوست و دلیل این مطلب، آیه بعد است که می فرماید: «فَاِن تَوَلَّو فَقُل حَسبِیَ اللهُ»



صفات پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در قرآن

 رحمت برای جهانیان
«وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ»[2]؛
ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم.

«وجود مبارک پیامبر برای همه اعم از نیکوکار و بدکار، مؤمن و کافر رحمت است؛ برای مؤمن هم در دنیا و هم در آخرت رحمت است؛ ولی برای کافر فقط در دنیا رحمت است. بدین طریق که به برکت آن حضرت بلاهای عمومی که در امت های گذشته بوده مثل مسخ شدن و به زمین فرو رفتن، برداشته شده است.»
«للعَالَمِینَ» مفهوم وسیعی دارد که تمام انسان ها را در تمام قرون و اعصار شامل می شود.


 چراغ فروزان
 «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذيراً * وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنيراً * وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلاً كَبيراً * وَ لا تُطِعِ الْكافِرينَ وَ الْمُنافِقينَ وَ دَعْ أَذاهُمْ وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ وَكيلاً»؛

 «ای پیامبر! ما تو را به عنوان گواه، و بشارت دهنده و انذار کننده فرستادیم، و تو را دعوت کننده به سوی خدا به فرمان او قرار دادیم و چراغی روشنی بخش، و مؤمنان را بشارت ده که برای آنان از سوی خدا فضل بزرگی است؛ و از کافران و منافقان اطاعت مکن، و به آزارهای آنها اعتنا منما، بر خدا توکل کن، و همین بس که خدا حامی و مدافع (تو) است.
در دو آیه اول از چهار آیه فوق، پنج توصیف برای پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آمده، و در دو آیه دیگر پنج وظیفه برای او بیان شده است که همه به یکدیگر مربوط و مکمل یکدیگرند.

صفات پنجگانه
 «شَاهِداً»: شاهد بر اعمال مردم از ایمان و کفر و طاعت و معصیت، تا در قیامت گواهی دهند.
 «مُبَشِّراً»: بشارت دهنده نیکوکاران به بهشت و پاداش بی پایان پروردگار.
 «نَذِیراً»: هشداردهنده کافران و منافقان به دوزخ و عذاب دردناک الهی.
«دَاعِیاً اِلَی اللهِ بِاِذنِهِ»: دعوت کننده به سوی خدا به فرمان او، منظور از دعوت به سوی خدا: دعوت به ایمان به توحید و یگانگی خدای سبحان است که لازمه آن ایمان به دین خدا می باشد.
 «سِرَاجاً مُنِیراً»: چراغ فروزان و نورافشان. به گونه ای که مردم به وسیله او از تاریکی شقاوت و گمراهی نجات یافته و به سعادت ابدی رهنمون شوند.

خواجه عبدالله انصاری نیز در بیان مزیّت وجود مقدس پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) بر آفتاب، کلامی دارد که عین عبارت عرفانی او نقل می گردد:

«وَ سِرَاجاً مُنِیراً» ای مه ‏تر (خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله!)

1. آفتاب، چراغ آسمان است و تو چراغ زمینی!
2. آفتاب، چراغ دنیاست و تو چراغ دینی!
3. آفتاب، چراغ فلک است و تو چراغ ملکی!
4. آفتاب چراغ آب و گِل است و تو چراغ جان و دلی!
5. آفتاب، چراغ این جهان است و تو چراغ این جهان و آن جهانی!
در این گفتار، مزیّت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) بر خورشید، با پنج دلیل اثبات شده است.


🔰 دستورات پنج‏ گانه خدا به پیامبر (ص)

🔸«وَ بَشِّرِ المُؤمِنِینَ بِاَنَّ لَهُم فَضلاً کَبِیراً»؛
به مؤمنان بشارت ده که برای آنها از سوی خدا فضل و پاداش بزرگی است.

🔸در دستور دوم و سوم می فرماید: «وَلَا تُطِعِ الکَافِرِینَ وَ المُنَافِقِینَ»؛
از کافران و منافقان اطاعت مکن.

🔸در دستور چهارم و پنجم می فرماید: «وَ دَعْ أَذاهُمْ وَ تَوَكَّلْ‏ عَلَى‏ اللَّهِ‏ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ وَكِيلا»؛
به اذیت و آزارهای آنها اعتنا مکن، بر خدا توکل کن و همین بس که خدا حامی و مدافع تو است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :