سه شنبه - 2018 سپتامبر 25 - 15 محرم 1440 - 3 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 196487
تاریخ انتشار : 7 آذر 1395 13:22
تعداد بازدید : 506

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه حضرت زینب (س) شاهد

عجب و تکبر از دیدگاه قرآن و روایات

موضوع عجب و تکبر پیشینه ای طولانی به ازای عمر انسان دارد، یعنی از آن زمانی که انسان در زمین استقرار پیدا کرد، عجب و تکبر هم مطرح بوده است. تمامی انبیاء الهی از حضرت آدم (ع) تا حضرت خاتم (ص) با این معضل بزرگ اخلاقی و اجتماعی روبرو بوده اند، بطوریکه بزرگترین مانع راه تبلیغ، ایشان مستکبرین بوده اند و دائما با آنان مبارزه می کردند علت محرومیت مردم از حاکمیت عدالت گستر ائمه هدی (ع) هم مستکبرین و عده ای از خواص مستکبر بوده اند. بطوریکه در حال حاضر، هم استکبار جهانی سایه شوم خود را بر بشریت گسترانیده و حاکمیت غالب در دست ظالمان و متکبران است.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه .......زینب(س) شاهد..............................................................

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

عجب و تکبر از دیدگاه قرآن و روایات

 

 

 1385

 

 نسرین شبانی قهرودی

 

 

 

 

عجب، کعجب، ادلال، کبر، تکبر، استکبار

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

 

چکیده

عجب، بزرگ شمردن عمل، رضایت از خود و عمل خود است، به نحوی که خود را مقصر نداند و در عین حال بر خدای تعالی منت گذارد. به عبارت دیگر صفت یا نعمتی که به او رسیده از خود بداند و منعم را فراموش کند.

همچنین تکبر، بزرگ دانستن خود از دیگران است و تفاخر به سبب صفتی یا حالتی که لزوما صفت پسندیده و شایسته نمی باشد. به عبارت دیگر خود را صاحب کمال بداند و چون دیگری فاقد آن کمال است بر او ترفع کند.

تفاوت عجب و تکبر در فعل آن است، عجب خود پسندی است و کبر بزرگی کردن ، در عجب شخص عملش را بزرگ می داند و در تکبر شخص خود را بزرگ می داند، و با دیگری مقایسه می کند.

آیات و روایات فراوانی به این دو رذیله اخلاقی اشاره فرموده، قرآن کریم جریان تکبر ابلیس را در آدم (ع) به عنوان اولین ظهور کبر، مکررا مورد توجه قرار داده است.

عجب و تکبر نزدیکی با هم دارند، به طوریکه عجب زمینه ساز تکبر معرفی شده، و در واقع تکبر ثمره عجب است و هر دو منشاء بوجود آمدن صفات ناپسند دیگری می شوند، که از ظلم و فساد به عنوان شایعترین تبعات آنها می توان نام برد.

عجب بیماری پنهان در قلب است، و افراد زیادی از اجتماع، خصوصا مومنین را گرفتار نموده است، در حالیکه از وجود این بیماری اطلاعی ندارند.

و تکبر هم به عنوان یک رذیله شایع در اکثر اقشار جامعه ظهور دارد، لکن از شدت و ضعف برخوردار است و بطوریکه ظهور کامل و تجسم واقعی این صفت، شیطان و اذناب او و قدرتهای استکباری هستند.

مهمترین علت در بوجود آمدن رذیله عجب و تکبر، جهل و نادانی و حب نفس است؛ و درمان آن نیز در معرفت شخص نسبت به خود و به ضعف و نقص خود و معرفت به عظمت پرودگار خویش می باشد.

عجب و تکبر همواره به عنوان امراض مهلک و معضل بزرگ اخلاقی مورد توجه علماء و بزرگان علم اخلاق بوده است؛ و تلاش های پیگری در جهت دفع این رذیله داشته اند و طریق متعددی نیز برای مبارزه با این بیماری ارائه نموده اند.

در این تحقیق در حد بضاعت اندک خویش سعی نموده ام تا ضمن تبیین و توضیح موضوع، به علل، و آفات و راه های درمان این خصیصه ناپسند بپردازیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :