پنج شنبه - 2017 نوامبر 23 - 5 ربيع الاول 1439 - 2 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 197879
تاریخ انتشار : 16 آذر 1395 13:6
تعداد مشاهدات : 174

کرسی آزاداندیشی با موضوع دامنه حجاب فقه یا اخلاق؟

برگزاری کرسی آزاد اندیشی

حجاب،حیا،عفاف چیست؟ حیا:خویشتن داری در برابر عمل قبیح عفاف:بخشی از حیا است،در حوزه امور جنسی و برخورد با جنس مخالف حجاب:جنبه ی ظاهری عفاف در حوزه ی پوشش،معنی لغوی آن پرده پوشی است که استاد مطهری نام ستر را مناسب تر می دانند .حجاب یک معنای درون دینی است. حداقل پوشش ظاهری پوشش کل بدن بجز وجه و کفین است. دو شرط حجاب داشتن چیست: 1-حجم بدن مشخص نباشد. 2-صورت و دست ها که مشخص است زینت نداشته باشد. در سوره ی نور میخوانیم که زینت های خودرا بپوشانید مگر حدی که خود به خود مشخص است(مثل قد بلند و...) در هیچ جای قرآن به طور دقیق از حجاب صحبت نشده است و کلیات مطرح شده است. اما در رابطه با کلمات آن صحبت شده است.تعداد آیات عفاف و حجاب از روزه در قرآن بیشتر آمده است.مثل آیه های 30 و 31 سوره ی نور و آیه 59 سوره احزاب. قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ به مردان مؤمن بگو که چشمان خویش را ببندند و شرمگاه خود را نگه دارند، این برایشان پاکیزه تر است زیرا خدا به کارهایی که می کنند آگاه است وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

بسم الله الرحمن الرحیم

 حجاب فقه یا اخلاق؟(حیا،عفاف،حجاب)

حجاب،حیا،عفاف چیست؟

حیا:خویشتن داری در برابر عمل قبیح

عفاف:بخشی از حیا است،در حوزه امور جنسی و برخورد با جنس مخالف

حجاب:جنبه ی ظاهری عفاف در حوزه ی پوشش،معنی لغوی آن پرده پوشی است که استاد مطهری نام ستر را مناسب تر می دانند .حجاب یک معنای درون دینی است.

حداقل پوشش ظاهری پوشش کل بدن بجز وجه و کفین است.

دو شرط حجاب داشتن چیست:

1-حجم بدن مشخص نباشد.

2-صورت و دست ها که مشخص است زینت نداشته باشد.

در سوره ی نور میخوانیم که زینت های خودرا بپوشانید مگر حدی که خود به خود مشخص است(مثل قد بلند و...)

در هیچ جای قرآن به طور دقیق از حجاب صحبت نشده است  و کلیات مطرح شده است.

اما در رابطه با کلمات آن صحبت شده است.تعداد آیات عفاف و حجاب از روزه در قرآن بیشتر آمده است.مثل آیه های 30 و 31 سوره ی نور  و آیه 59 سوره احزاب.

قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ

 

به مردان مؤمن بگو که چشمان خویش را ببندند و شرمگاه خود را نگه دارند، این برایشان پاکیزه تر است زیرا خدا به کارهایی که می کنند آگاه است

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

 

و به زنان مؤمن بگو که چشمان خویش را ببندند و شرمگاه خود را نگه، دارندو زینتهای خود را جز آن مقدار که پیداست آشکار نکنند و مقنعه های خود را تا گریبان فرو گذارند و زینتهای خود را آشکار نکنند، جز برای شوهر خودیا پدر خود یا پدر شوهر خود یا پسر خود یا پسر شوهر خود یا برادر خود یاپسر برادر خود، یا پسر خواهر خود یا زنان همکیش خود، یا بندگان خود،یا مردان خدمتگزار خود که رغبت به زن ندارند، یا کودکانی که از شرمگاه زنان بی خبرند و نیز چنان پای بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کرده اند دانسته شود ای مؤمنان ، همگان به درگاه خدا توبه کنید، باشد که رستگار گردید

سوره نور

سوره احزاب ایه59:

 

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا ﴿۵۹

اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است ۵۹

در آیه 59 سوره ی احزاب در رابطه با شناخت زن گفته شده ،که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.

شناخت چیست؟

هر زنی با پوشش خود ،پرچم درونیات و شخصیت خود است.خانمی که صاحب زیبایی اندیشه باشد زیبایی ظاهر خودرانشان نمی دهد و جلوه گری نمی کند.و خود را تماما جسم معرفی نمی کند و اجازه نمی دهد از او به عنوان کالا استفاده شود تا یک انسان.در اینجا بحث شناخت مطرح می شود به این ترتیب که به هر قصدی(عرف؛و...)لباس نامناسب استفاده کند.در مقابل خانمی که باحجاب در جامعه به فعالیت اجتماعی مشغول است خودرا به دیگران اینگونه می شناساند:

من یک شخصیت بی نیاز از نگاه نا محرم دارم.

من صاحب عزت نفس هستم.

من صاحب وجه اجتماعی معتبرم.

و...

در اینجا افکار عمومی به سمت شخصیت انسانی اوست نه بعد حیوانی آن.

بدین ترتیب شناخت جامعه نسبت به زن از اهمیت بالایی برخوردار است.

از نظر علم روانشناسی زنانی که به عمل های زیبایی و آرایش و ظاهر آرایی افراطی روی می آورند اکثرا به توانایی های ذاتی خود اعتماد ندارند و همیشه از نوعی عدم اعتماد بنفس و کمبود عزت نفس رنج می برند.

در بخش ترویج حجاب باید ریشه هارا مورد ارزیابی قرار داد چون در اینجا با انسان سرو کار داریم نه اشیا.انسانی که روح و فکر مستقل دارد و برای بی حجاب بودن دلیل خاص خود را دارد.باید بکوشیم دلیل آنرا بیابیم تا بتوانیم ارتباط برقرار کنیم.

تجربه نشان داده در امر ترویج حجاب در دبیرستان روشی که دارای نتیجه ی بهتری بوده است این بود که از مفاهیم درون دینی و کلمات مربوط به حجاب استفاده نشد.در عوض از ابعاد انسانی و فلسفه خلقت و حقیقت هدف آمدن ما به این جهان صحبت شد و در نتیجه هر فرد خود به خود دنبال کمال رفته و از حجاب شروع کرده است.

دختری تازه با حجاب شده می گوید:

دنیای من کوچک و محدود به لوازم آرایشی و مد های روز بود و در خیابان مدام چشمم در ویترین فروشگاه ها و به دنبال مد های جدید بود.خمیشه احساس سرگشتگی و افسردگی داشتم.الان به آرامش رسیده ام.در تاکسی که می نشینم مدام چشمم به آسمان است.به لذت و عزت نفسی دست یافته ام که به خدا می گویم بهشتت را نمیخواهم...و این برای من حرف خیلی بزرگی است.

وظیفه زنان مومن در امر ترویج حجاب چیست؟

زنان مومن معرف حجاب اسلامی هستند.آنان باید زیبا و تمیز لباس استفاده کنند.انها نباید از لباسهای نا مرتب استفاده کند.اجازه ندارند که کثیف و خاکی باشند.آنان اجازه ندارندکه رفتار افراطی داشته باشند و در برخورد با بی حجابی تند برخورد کنند تا سبب دین زدگی را فراهم کنند.باید زیبایی و وقار و موفقیت و آرامش یک بانوی محجبه ی واقعی در رفتار و کردار آنان نمایان شود.

روانشناسان معتقدند که مهمترین انحرافات جنسی در نوجوانی از عدم اعتماد بنفس و کمبود محبت سر چشمه می گیرد.

همچنین معتقدند که یکی از اختلالاتی که در برخی خانم ها مشاهده می شود اختلال خود زشت انگاری است.در این اختلال فرد خود را ناهنجار و بی ارزش می داند و به دنبال راه حل آن در عمل های زیبایی و آرایشی است.

البته ناگفته نماند که بزرگان و امامان و رسولان همواره آراسته بوده اند اما نکته ای که مطرح میشودبحث تعادل است در حوزه حجاب.

بحران هویت چیست؟شکل گیری نادرست هویت در دوران نوجوانی است.که سبب عدم اعتماد و عزت نفس می شود.

2 تعریف از هویت وجود دارد:

1ـ اصالت روح.

2ـ اصالت بدن.

آیا چادر مشکی کراهت دارد؟خیر.

حدیث است که در چند چیز رنگ مشکی کراهت ندارد:عبا(که شامل چادر هم می شود)عمامه.

حتی در فقه می خوانیم که استفاده از رنگ مشکی چادر هنگام نماز کراهت ندارد.

اسلام رنگی را مورد بحث قرار نداده است اما تعیین کرده که جلب توجه نشود.

و فلسفه ی رنگ مشکی با فلسفه ی حجاب جور در می آید.

از نظر علم روانشناسی هر رنگی گویای چیزی است.رنگ مشکی نماد وقار و صلابت است.مثل رنگ سیاه خانه ی خدا و ...

چرا به زنان با حجاب احترام گذاشته می شود؟جواب این است که احترام به چه چیزی؟!شان و شخصیت زن یا هوس های خود؟این احترام نام نمی گیرد.

تفاوت لذت در اندیشه ی اسلامی و غربی چیست؟

در اسلام لذت وسیله است.در غرب هدف.

بازگشت به پاکدامنی مربوط به کشور های اسلامی نیست بلکه در غرب نیز مطرح شده است.

طبق نظر سنجی ها از مردم در آمریکا:

سال1970 :80درصد  به روابط در چارچوب ازدواج و تعهد معتقد بودند.

سال1980:  80 درصد به سکس آزاد معتقد بودند.

در سال 1990:  80درصد به روابط جنسی سالم روی  آورده اند.

آخرین نظر سنجی در آمریکا نشان می دهد که موضوعی بنام خویشتنداری جنسی مطرح است.که زن دیگر نبایذ تاریخ مصرف داشته باشد و اصالت او باید مورد توجه قرار بگیرد.

دولت آمریکا برای مشکلاتی که بوجود می آید مثل:فذزندان ناخواسته و بیماری های مختلف و رشد افسردگی بخصوص در زنان و ... حدود 27 درصد از مدارس را تفکیک جنسیتی کرده است همینطور کالج ها و مراکز عمومی را تا حد قابل توجهی.

و به دنبال تجاوز به دختری13 ساله در واگن قطار واگن های مخصوص بانوان راه اندازی شد.

همچنین نمایشگاه های مد ناب تشکیل میشود که نحوه ی لباس های عفیفانه را ترویج می کند.

همچنین حلقه ی خود جوشی در دانشجویان و دبیرستان ها بوجود آمده بنام حلقه ی نقره ای .بااین شعار که نوجوانان می توانند نیاز های جنسی خود را کنترل کنند.آنان معتقدند که عشق واقعی منتظر می ماند.طی این عهد آنان حلقه های نقره ای بدست می کنند که تا زمان ازدواج رابطه نامشروع نداشته باشند.

خانم نویسنده  و روزنامه نگار آمریکایی در نامه ای به خانم فلسطینی می نویسد:

ما زنان غربی را غرق در لذت و مفتخر به لباس های زیبا  و زندگی بدون خانئاده نشان می دهند.وسوسه نشوید...که جز تهی بودن چیزی بدست نمی آید.اکثر ما زنان از قرص های ضد افسردگی استفاده می کنیم.از شغل هایمان متنفریم.و شب ها بخاطر مرد هایی که حریصانه از ما سوء استفاده کرده و رهایمان کرده اند اشک می ریزیم.ما برده ی مد هایی هستیم که مارا فاقد اعتماد بنفس می کنند و عزت نفس مارا می گیرند.قدر عفت خودرا بدانید.

در جامعه باید در مورد حجاب صحبت کرد.انسانیت را مطرح کرد.

همه ی ا باید در جهت مبارزه با حیا زدایی که ارمغان غرب است تلاش کنیم.دشمن جنگ را باور کرده و تمام سنسن مارا مورد هدف قرار میدهد مخصوصا زنان.ما باید دین را زیبا مطرح کنیم و آن را به همه بشناسانیم.تا مروج اندیشه اسلامی باشیم.

ان شاء الله


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :