پنج شنبه - 2017 نوامبر 23 - 5 ربيع الاول 1439 - 2 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 197882
تاریخ انتشار : 24 آذر 1395 13:6
تعداد مشاهدات : 157

کارگاه روش پزوهش در نهج البلاغه برگززارگردیدو

برگزلری کارگاه روش پژوهش در نهج البلاغه

بسم الله الرحمن الرحیم کارگاه روش پروهش در نهج البلاغه استاد رضایی 24/9/1395 برای پژوهش درآموزههای دینی ازچندمنبع استفاده میکنیم:1ـ قرآن 2ـ سنت(قول، فعل،تقریر)3ـ عقل بخشی ازادله سنت امیرالمومنین(ع)است . سنی ها فقط سنت پیامبر وصحابی راحجت میدانندولی ما شخص معصوم را حجت میدانیم ،چون متصل به وحی هستند.یکی ازمنابع مهم که سنت معصوم درآن جمع آوری شده است نهج البلاغه است که اثر "سید رضی" است. این کتب شامل241 خطبه، 79 نامه و480 حکمت است . مکر حوم سید رضی این کتاب شریف را اصلاح کرده اند وپنج نفر اجازه نقل آ راد اشته اند. اولین کسی مرحوم به آن اجازه نقل داده اند بانو سیده نقیه اند که ایشان دختر سید مرتضی وبرادرزاده سید رضی بوده اند . اولین خطبه طولانی در آن خطبه قاصعه است وبعد خطبه 90و83 است. طولانی ترین نامه حضرت به مالک اشتر است که خطاب به خوده مالک است . نامه 31 وصیت نامه حضرت به امام مجتبی (ع) است . حکمت 15، 18و131 ازطولانی ترین حکمت هاست . درارتباط با نهج البلاغه دونگاه وجود دارد. 1ـ عامیانه 2ـ تخصصی . در قدم اول فقط خواندن نهج البلاغه است که باید چندین بار انجام شود. در پله دوم دنبال موضوع باشیم. جمع آوری مطالب دراین کتاب شریف درقرن چهارم اتفاق افتاد درآن زمان مرحوم سید رضی در بغداد زندگی میکردن قرن چهارم نطقه عطفی است درتاریخ اسلام. آل بویه شیعه بودند وخواستگاه آنها شمال ایران بود درآن زمان سلسله عباسی هم برسرکار بودند. آل بویه با اینکه میتوانستن آنها رابر کنار کنند اما این کار را نکردند. به همین دلیل فضای بازه سیاسی و فرهنگی وعلمی و.....حکم فرما بود .اولین عزاداری جمعی بر ای اباعبدالله الحسین دراین زمان شکل میگیرد. بزرگان شیعه از فرصت استفاده کردند .ازجمله مرحوم سید رضی وسید مرتضی مدرسه علمی شیعی در بغداد پایه گذاری شد تا هشتاد هزار جلد کتاب در این مدرسه جمع آوری میشد . نکته بعدی دراین پژوهش نهج البلاغه فضای صدور بیانات ازامام علی (ع) است وقتی این سخنان را میفهمیم که به تاریخ زندگی حضرت اشراف کامل داشته باشیم مخصوصا حدودسی سال از آخر زندگی مبارک ایشان . به طور مثال در خطبه شقشقیه حضرت در مورد خلفا صحبت میکنند که جایگاه ایشان غصب کرده اند . اما در جایی دیگر بعد از مرگ عثمان وقتی مردم به سراغ حضرت میروند تا حکومت تشکیل دهند حضرت میفرمایند بروید به دنباله کسه دیگری . بر ای فهم این مطالب حتما باید فضای حاکم برآن زمان رابشناسیم. اساتید حدود 64 محور را مورد بررسی قراداده اند که اگر آن را مطالعه کنیم می توانیم ادعا کنیم که تاریخ حضرت را فهمیذده ایم به طور مثال : 1ـ مبحث ولادت حضرت در کعبه 2ـ ادعای نماز گذاردنم حضرت هفت سال قبل ازبقیه مسلمانان 3ـ جنگ خیبر 4- زهد امام 5ـ حضور امام در شورای شش نفره 6ـ دفاع امام از عثمان 7ـ انجام جنگ های داخلی بین امت های اسلامی ... بهترین شرح در نهج ا لبلاغه شرح ابن ابی الحدید است زیرا نگاه ادبی تاریخ به نهج البلاغه دارد وهم اینکه ایشان مذهب سنی دارند. مرحوم سید رضی درابتدای کتاب خصائص الئمه رامی نویسند . ولی نا تمام می مانند بعد تشویق میشود کار خصوصی در مورد امام علی ( ع) انجام دهد که تصمیم به جمع آوری سخنان گوهر بار حضرت میگیرند.درمورد این کتاب شریف همگی براین باورهستند که کلامی است مافوق بشر ومادون کلام خالق . اولین شارع شیعی "علی بن ناصر" معاصربا سید رضی بودند . برخی هم اولین شارح را سید رضی می دانند. ایشان شرح بر خطبه شقشقیه داشتند. برخی هم می گویند قطب الدین راوندی در قرن ششم بوده است. شرح ابن ابی الحدید از لحاظ شخصیت نگارنده اهمیت زیادی دارد چون او سنی مذهب بوده بر تاریخ و فقه کلام احاطه داشته است. معروف ترین شرح نهج البلاغه شرح "ابن میثم" است در سده هفتم هجری که به روش کلام وفلسفه است . شرح علامه حلی هم از بهترین شرح های نهج البلاغه است . در بیان سنی مذهبان اولین کسی که به نهج البلاغه اشکال سندی می گیرد " ابن خلکان " است بعد از او ذهبی ، ابن تیمیه ، ابن حجر عسقلانی و... میگویند که سند نهج البلاغه صحیح نیست. در میان شیعیان همگی اتفاق نظر دارند که این سخنان گوهر بار حضرت است و به آن " أخ القرآن " می گویند. از لحاظ بررسی محتوا و بار معنوی کاملا مشخص است که این کتاب سخن فرد معمولی نیست بلکه سخن امام معصوم است. یککی از بهترین کارهای بررسی سندی مربوط به "سید عبدالزهرا حسینی خطیب" است. بنابراین برای کار پژوهشی اول باید چندین بار این سخنان گوهر بار خوانده شوند ، بعد از قدم اول باید تاریخ زندگی حضرت و فضای حاکم بر جامعه آن روز کاملا مورد بررسی قرار گیرد و بعد از آن از شرح های خوبی که در این زمینه نوشته شده است استفاده شده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

کارگاه روش پروهش  در نهج البلاغه

استاد رضایی

24/9/1395

برای پژوهش درآموزههای دینی ازچندمنبع استفاده میکنیم:1ـ قرآن 2ـ سنت(قول، فعل،تقریر)3ـ عقل

بخشی ازادله سنت امیرالمومنین(ع)است . سنی ها فقط سنت پیامبر وصحابی راحجت میدانندولی ما شخص معصوم را حجت میدانیم ،چون متصل به وحی هستند.یکی ازمنابع مهم که سنت معصوم درآن جمع آوری شده است نهج البلاغه است که اثر "سید رضی" است. این کتب شامل241 خطبه، 79 نامه و480 حکمت است . مکر حوم سید رضی این کتاب شریف را اصلاح کرده اند وپنج نفر اجازه نقل آ راد اشته اند. اولین کسی مرحوم به

آن اجازه نقل داده اند بانو سیده نقیه اند که ایشان دختر سید مرتضی وبرادرزاده سید رضی بوده اند . اولین خطبه طولانی در آن خطبه قاصعه است وبعد خطبه 90و83 است. طولانی ترین نامه حضرت به مالک اشتر است که خطاب به خوده مالک است . نامه 31 وصیت نامه حضرت به امام مجتبی (ع) است . حکمت 15، 18و131 ازطولانی ترین حکمت هاست . درارتباط با نهج البلاغه دونگاه وجود دارد. 1ـ عامیانه 2ـ تخصصی . در قدم اول فقط خواندن نهج البلاغه است که باید چندین بار انجام شود. در پله دوم دنبال موضوع باشیم. جمع آوری مطالب دراین کتاب شریف درقرن چهارم اتفاق افتاد درآن زمان مرحوم سید رضی در بغداد زندگی میکردن قرن چهارم نطقه عطفی است درتاریخ اسلام. آل بویه شیعه بودند وخواستگاه آنها شمال ایران بود درآن زمان سلسله عباسی هم برسرکار بودند. آل بویه با اینکه میتوانستن آنها رابر کنار کنند اما این کار را نکردند. به همین دلیل فضای بازه سیاسی و فرهنگی وعلمی و.....حکم فرما بود .اولین عزاداری جمعی بر ای اباعبدالله الحسین دراین زمان شکل میگیرد. بزرگان شیعه از فرصت استفاده کردند .ازجمله مرحوم سید رضی وسید مرتضی مدرسه علمی شیعی در بغداد پایه گذاری شد تا هشتاد هزار جلد کتاب در این مدرسه جمع آوری میشد . نکته بعدی دراین پژوهش نهج البلاغه فضای صدور بیانات ازامام علی (ع) است وقتی این سخنان را میفهمیم که به تاریخ زندگی حضرت اشراف کامل داشته باشیم مخصوصا حدودسی سال از آخر زندگی مبارک ایشان . به طور مثال در خطبه شقشقیه حضرت  در مورد خلفا صحبت میکنند که جایگاه ایشان غصب کرده اند . اما در جایی دیگر بعد از مرگ عثمان وقتی مردم به سراغ حضرت میروند تا حکومت تشکیل دهند حضرت میفرمایند بروید به دنباله کسه دیگری . بر ای فهم این مطالب حتما باید فضای حاکم برآن زمان رابشناسیم. اساتید حدود 64 محور را مورد بررسی قراداده اند که اگر آن را مطالعه کنیم می توانیم ادعا کنیم که تاریخ حضرت را فهمیذده ایم به طور مثال : 1ـ مبحث ولادت حضرت در کعبه 2ـ ادعای نماز گذاردنم حضرت هفت سال قبل ازبقیه  مسلمانان 3ـ جنگ خیبر 4- زهد امام 5ـ حضور امام در شورای شش نفره 6ـ دفاع امام از عثمان 7ـ انجام  جنگ های داخلی بین امت های اسلامی ...

بهترین شرح در نهج ا لبلاغه شرح ابن ابی الحدید است زیرا نگاه ادبی تاریخ به نهج البلاغه دارد وهم اینکه ایشان مذهب سنی دارند. مرحوم سید رضی درابتدای کتاب خصائص الئمه رامی نویسند . ولی نا تمام می مانند بعد تشویق میشود کار خصوصی در مورد امام علی ( ع) انجام دهد که تصمیم به جمع آوری سخنان گوهر بار حضرت میگیرند.درمورد این کتاب شریف همگی براین باورهستند که کلامی است مافوق بشر ومادون کلام خالق . اولین شارع شیعی "علی بن ناصر" معاصربا سید رضی بودند . برخی هم اولین شارح را سید رضی می دانند. ایشان شرح بر خطبه شقشقیه داشتند. برخی هم می گویند قطب الدین راوندی در قرن ششم بوده است.

شرح ابن ابی الحدید از لحاظ شخصیت نگارنده اهمیت زیادی دارد چون او سنی مذهب بوده بر تاریخ و فقه کلام احاطه داشته است. معروف ترین شرح نهج البلاغه شرح "ابن میثم" است در سده هفتم هجری که به روش کلام وفلسفه است . شرح علامه حلی هم از بهترین شرح های نهج البلاغه است . در بیان سنی مذهبان اولین کسی که به نهج البلاغه اشکال سندی می گیرد " ابن خلکان " است بعد از او ذهبی ، ابن تیمیه ، ابن حجر عسقلانی و... میگویند که سند نهج البلاغه صحیح نیست. در میان شیعیان همگی اتفاق نظر دارند که این سخنان گوهر بار حضرت است و به آن " أخ القرآن " می گویند. از لحاظ بررسی محتوا و بار معنوی کاملا مشخص است که این کتاب سخن فرد معمولی نیست بلکه سخن امام معصوم است. یککی از بهترین کارهای بررسی سندی مربوط به "سید عبدالزهرا حسینی خطیب" است. بنابراین برای کار پژوهشی اول باید چندین بار این سخنان گوهر بار خوانده شوند ، بعد از قدم اول باید تاریخ زندگی حضرت و فضای حاکم بر جامعه آن روز کاملا مورد بررسی قرار گیرد و بعد از آن از شرح های خوبی که در این زمینه نوشته شده است استفاده شده است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :