چهارشنبه - 2018 سپتامبر 26 - 16 محرم 1440 - 4 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 200707
تاریخ انتشار : 29 تیر 1384 8:36
تعداد بازدید : 144

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س)

اعجاز قرآن از جهت بیانی،تشریعی وعلمی

تحقیق پایانی سرکارخانم زهرا آرش با عنوان«اعجاز قرآن از جهت بیانی،تشریعی وعلمی»

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ......حضرت فاطمه(س)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

اعجاز قرآن از جهت بیانی،تشریعی وعلمی


1384

 

زهراآرش

 

 

پروانه تسبیحی

 

 

 

 

شورا

 

 

قرآن،اعجاز,معجزه،تشریع،فصاحت،بلاغت،

اعجازعلمی

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

این رساله در چهار بخش عمده تدوین گردیده است:

1)      در بخش اول آن به ذکر مباحثی در باب اعجاز از جمله:اعجاز از نظر لغت واصطلاح وشرایط آن پرداخته شده است ودر ادامه به مبحث معجزه که یکی از طرق اثبات نبوت می باشد پرداخته شده است چرا که با براهین استوار ثابت شده که لطف خدا ایجاب می کند که بشر را به تکالیف خود راهنمایی کند،پس بدیهی است که بشر در مسیر تکاملی نیلز به پیامبر دارد  وچون نمایندگی از جانب خدا از جمله مقاماتی است که طبعا مدعیان زیادی را پیدا می کند به ناچار راه اثبات مدعا منحصر به انجام کار می شود که از حدود قوانین طبیعی بیرون بوده ودیگران توانایی انجام آن را نداشته باشند.

معجزه باید هماهنگ با فن رایج زمان باشد  وچون در زمان حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم )عربها در فن فصاحت وبلاغت بر ملل دیگر برتری داشتند به همین جهت خداوند قرآن را گواه بر صدق نبوت جاودانی پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم )قرار داد تا همان طور که حجت را بر گذشتگان تمام کرد بر آیندگان نیز تمام کند.

2)به ذکر مباحثی در باب فصاحت وبلاغت قرآن پرداخته شده است از جمله:بلاغت از نظر لغت،بلاغت یکی از بارزترین وجوه قرآن است وبیان مساله تحدی قرآن واقسام آن وبیان شبهاتی که باعث قبول قول به صرفه در بین بعضی از علما شد وبیان ایرادهایی که به صرفه ایجاد شده  ودر پایان بحث صرفه ،پاسخ به شبهات مذکور پرداخته شده است.در ادامه نظریه هایی که در مورد رازهای نهفته در حروف مقطعه داده شده مورد بررسی قرار گرفته است وهمچنین در مورد این که آیا در قرآن کلمات مترادف وجود دارد یا خیر پرداخته شده است.

هیچ حرفی در قرآن نیست که آن را زائد دانست ویا به معنای حرفی دیگر تفسیر کرد وممکن نیست لفظی را جایگزین لفظی دیگر کرد ،چینش قرآن به گونه ای است که هوشمندان از نوع چینش وپیوند بین واژگان آن راز ورمزهایی می یابند .گزینش ریزبینانه واژه های قرآن باعث شده که آهنگ حروف به گونه ای باشد که موجب رسوخ پیدا کردن آن در قلب هر انسانی می شود ،در تشبیهات قرآن دنیایی گسترده از درسها وآموزشها می باشد وهمچنین به اسلوبهای نوین قرآن،استعاره ،شروع با واو قسم،استغنائ از فاعل،نفی همراه قسم،...پرداخته شده است.

3)به ذکر مباحثی در باب تشریع قانون از لزوم اجتماع  وقانون پرداخته شده است.چرا که اگر زندگی انسانها اجتماعی نبود همه چیز خود را از دست می دادند .قانون هم مانند خون در عروق اجتماع است،اگرقانونی وجود نداشت اجتماعی هم نبود  ونیز به ذکر چگونگی قوانین اجتماعی قرآن پرداخته شده است .قرآن بر خلاف کتب عهدین محتوی قوانین اجتماعی گسترده ای است که هیچ کس نتوانسته ذره ای اشتباه در آن پیدا کندوتمامی امتیازات یک قانون ایده آل را دارا می باشد  در ضمن بیان خصوصیات یک قانون ایده آل وراهکارهایی را که قرآن برای تحقیق این خصوصیات در جامعه ارائه داده است،خصوصیات قوانین قرآن را که علاوه بر امتیازات یک قانون ایده آل :الف)مطابق بودن با عقل وفطرت ب)جامع وفراگیر بودن  ج)معارض بودن با نسخ نیز پرداخته شده است در مبحث نسخ علاوه بر اثبات عدم ورود نسخ در قرآن با ذکر ادله قرآن وادله عقلی ونقلی قوانینی را که قابل نسخ می باشد نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

4)به ذکر مباحثی در باب پیشگوییهای علمی قرآن پرداخته شده است از جمله:حرکت زمین،توازن عجیب زمین،حرکت بادها،ریزش باران،ترکیب نو سفید،...

در همه موارد مذکور آیاتی را که می توان به آنها استناد کرد در حد بضاعت این رساله به آنها اشاره شده است.

در ادامه اعجاز علمی خلقت انسان  ونیز جنسیت جنین  ومتفاوت بودن سر انگشتان انسان ها  وعدم مقاربت با زنان در حال حیض و...پرداخته شده است .

از هنگامی که بشر موفق به اختراع دوربینها و تلسکوپهای نجومی شد وتوانست توسط این وسائل ستارگان وآسمانها را رصد کند،پایه های علم هیئت قدیم به یک باره فرو ریخت.دراینجا طبق ضرورت  بحث ما حصل علم ستاره شناسی جدید تحت عنوان علم هیئت جدید بیان شده است  ودر نهایت به بیان هیئت از زبان قرآن پرداخته شده است وآیات وروایاتی را که می توان در این باب به آنها استنادکرد مورد بررسی قرار گرفته است.این کار عظمت قرآن را برای دانشمندان بیشتر کرده است که چگونه 1400سال قبل قرآن از کشفیات اخیر آنها یاد کرده است.

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :