دوشنبه - 2018 سپتامبر 24 - 14 محرم 1440 - 2 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 200711
تاریخ انتشار : 29 تیر 1384 8:48
تعداد بازدید : 181

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س)

انتظار ومنتظران

تحقیق پایانی سرکارخانم سکینه سمیاری با عنوان«انتظار ومنتظران»

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ......حضرت فاطمه(س)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

انتظار ومنتظران

1384

 

سکینه سمیاری

 

 

اکرم السادات موسوی

 

 

 

 

شورا

 

 

انتظار،منتظر،مصلح،موعود،امام زمان(عج)

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

امام مهدی(عج)دوازدهمین امام شیعیان است،زندگی وی شامل سه مرحله است:اختفاء،غیبت صغری وغیبت کبری که اکنون ما در این دوران اخیر هستیم ودر زمان انتظار زندگی می کنیم.

اما موضوع انتظار در قرآن در سوره قصص آیه پنج در مورد پیروزی حق بر باطل مطرح شده است.از نظر علمی موضوع انتظار یک موضوع طبیعی است واز نظر عقلی هم هیچ منعی وجود ندارد که شخصی جهان را به سوی ایده ی الهی سوق دهد.

مساله ی انتظار در ادیان آسمانی نیز مطرح شده است حتی دانشمندان نیز مانندبرتراند راسل ودارمستر وآلبرت انیشتین نیز به این مساله معتقد هستند،انتظار به حالت کسی گفته می شود که از وضع امروز ناراحت ودر فکر وضع مطلوب است ما دو گونه انتظار داریم:انتظار سازنده وانتظار ویرانگر،مدنظرهمان اولی است.

ریشه های انتظار،فقروجنگ،سرشت آدمی،کنجکاوی وانفجارنیروهاست،تاثیر انتظار برروی واکنشها وعمل انسان است همچنین تاثیر برروی اقتصاد،احیای اندیشه انتظار،هویت اسلامی را احیا می کند وهمچنین رمز پیروزی وپایداری است.اما برای احیای فرهنگ بایدحیات فرهنگی تجدید پیدا کند،حفظ مواریث فرهنگی،اتکا به حجت حق،احیا واقامه عدل،ضروری بودن آمادگی وایجاد انگیزه در میان جوانان است.

انتظار احتیاج به زمینه سازی دارد،که عوامل مهم آن استفاده از جذابیت قرآن،استفاده از فکر واندیشه واتحاد بین مردم،توجه به طبقه مستضعف،داشتن رهبر شایسته ،همچنین در زمینه جهانی شدن انتظارکه یک باور مشترک است،برای آن باید کاری کرد.قدم اول جهانی کردن فرهنگ اسلامی،گسترش علم ودانش،نفی نظام های سلطه جهانی،گسترش عدل جهانی،ریشه سوزی استثمارجهانی است اما فلسفه انتظارخودسازی،خودیاری های اجتماعی،عامل مقاومت وحرکت وسازندگی انسان است.

انتظار دو بعد دارد:بعدعقیدتی وبعد عملی که باید در هر دو بعد کارکرد،اما آسیب هایی نیز متوجه انتظار است ازجمله جهل وبی خبری وسمپاشی استکبارجهانی وتبلیغات نادرست است که برای جلوگیری کردن باید شناخت کافی به مردم داد.

انتظار به عنوان برترین عمل یاد شده است وعلت این همه فضیلت،حلقه اتصال شیعه با امام معصوم(ع) ومعیار ارزش انسان هاست،انتظار عامل پویایی وسازندگی است.

برای اصلاح واقعی بایدمصلحی باشد ودارای عصمت وآشنا به قانون الهی وآشنا به نظام عالم که همان امام زمان(عج)است،امام حقوقی دارد زیرا حق بقاءداردحق پدری،حق منعم،حق ذی القربی،حق رهبری دارد،پس اطاعت از اوواجب است،منتظر کسی است که شب وروزش به یاد آقا می گذراند وطبق دستور او انجام وظیفه می کند،سه ویژگی برای منتظر وجود دارد:جنبه عقیدتی،روحی ورفتاری وجهانی شدن.

وظایف شخص منتظرشناخت علائم ظهور ومعرفت نسبت به آن حضرت می باشد،دعاکردن وصدقه وحج رفتن به نیابت او،امر به معروف ونهی ازمنکر،آمادگی نظامی وتشکیل بسیج عمومی،بیعت با امام در هرروز،توبه وپاکسازی ورعایت حقوق دیگران هم است.

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :