دوشنبه - 2018 سپتامبر 24 - 14 محرم 1440 - 2 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 200721
تاریخ انتشار : 29 تیر 1384 9:19
تعداد بازدید : 170

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س)

عوامل ترک امربه معروف ونهی از منکر

تحقیق پایانی سرکار خانم زینب میرزاعلی با عنوان«عوامل ترک امربه معروف ونهی از منکر»

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ......حضرت فاطمه(س)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

عوامل ترک امربه معروف ونهی از منکر

1384

 

زینب میرزاعلی

 

 

اکرم السادات موسوی

 

 

 

شورا

 

امربه معروف،نهی ازمنکر،آمر،ناهی ،انتقاد

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

موضوع این پایان نامه«عوامل ترک امر به معروف ونهی از منکر» می باشد که باهدف برداشته شدن فاصله بین اقشار مذهبی وغیرمذهبی تدوین شده است تا ضامن اجرا وحضور جامعه ای کارآمد،انقلابی ومفید فایده شود.

این نوشتار در شش بخش تنظیم شده است که عبارتند از:

بخش اول:امر به معروف ونهی از منکر وعدم توجه به جایگاه آن ،که به تعریف امر به معروف ونهی از منکر وجایگاه آن ازنظرقرآن وروایت پرداخته است.

بخش دوم:رعایت نکردن شرایط امر به معروف ونهی از منکرکه سلیقه ای عمل کردن وتوجه نکردن به اصل تاثیر وترس از ضرر وخطر رادربردارد.

بخش سوم:به رعایت نکردن مراتب امربه معروف ونهی از منکر پرداخته شده که شامل سه مرحله:انکارباقلب،انکاربازبان وانکارباعمل می باشد که توضیح کامل در این زمینه داده شده وافراط وتفریط در این سه مرحله مورد تقبیح قرار گرفته است.

بخش چهارم:عدم آگاهی به شیوه امربه معروف ونهی ازمنکرمورد بررسی قرار گرفته از قبیل:عدم آگاهی والدین،عدم زمینه سازی لازم وصبور نبودن

بخش پنجم:به بی تفاوتی پرداخته شده که عبارتند از:سکوت،نداشتن هدف خدایی وغیرت دینی که از عوامل بی تفاوتی است.زیرا اگر بخواهیم بی تفاوتی از جامعه ما رخت برکند بایدآمر وناهی در عاری بودن از صفات نفسانی واخلاص در عمل وغیور بودن در دین خود کوشا باشند.

وهمچنین عدم همکاری در امر به معروف ونهی از منکر که این مورد خود معلول بی تفاوتی است وبه دنبال آن پدیدار می شود .وتکلیف اجتماعی وهماهنگی در اجتماع،قدرت حکومتی،مسئولیت همگانی وحتی مراحل امر به معروف ونهی از منکر را زیر سوال می برد.

بخش ششم:انتقادناپذیری مخاطب مطرح شده وبه چندمورد از عوامل درونی وعوامل بیرونی آن اشاره شده است.وجودحکومت های ستمگری که بایدازمیان برداشته شوند وتبلیغات مسموم دشمنان که درزمان کنونی به عنوان تهاجم فرهنگی نمود پیدا کرده ازجمله عوامل بیرونی  نپذیرفتن انتقاد ازجانب افراد است.

ودرآخر این که راحت طلبی وبهانه جویی آمران به معروف و ناهیان از منکر خود معلول انتقادناپذیری مخاطبان است وموجب ترک امربه معروف ونهی از منکر می شود.

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :