پنج شنبه - 2017 نوامبر 23 - 5 ربيع الاول 1439 - 2 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 207040
تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1396 22:33
تعداد مشاهدات : 118

مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج)

انواع سبك هاي ارتباطي

ارتباطات به عنوان فرايندي آگاهانه يا ناآگاهانه كه احساسات و نظرات منبع پيام را به گيرنده انتقال مي دهد، ممكن است به صورت كلامي، غيركلامي، عاطفي و ... باشد.

ارتباط کلامی
ارتباط كلامي، تبادل معاني ميان افراد است كه از طريق زبان حاصل مي شود[1]. که شامل ار سال و در یافت پیام های کلامی است که کانال های مهم آن صحبت کردن و گوش دادن است.

 روابط كلامي
صحبت كردن مهم ترين شكل ارسال پيام است كه انسان ها با آن افكار و عقايد، احساسات و خواسته هاي خود را بيان مي كنند. استفاده ي مناسب از اين كانال ارتباطي نقش بسيار زيادي در بهبود روابط بين فردي دارد اما عدم آشنايي با اصول درست صحبت كردن، ايجاد سوء تفاهم و تعارض مي شود. [2]

در زندگي زناشويي نيز شيوه ي اصلي ارتباط زوج ها با هم صحبت كردن است. وقتي گفت و گوي بين آن ها دوست داشتني و رضايت بخش است، رابطه نيز خوب احساس مي شود و وقتي گفت وگو سلطه جويانه، گستاخانه است، رابطه نيز ناخوشايند احساس مي شود. [3]

مولي اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود: «همانا اين دل ها همانند بدن ها افسرده مي شوند، پس براي شادابي دل ها، سخنان زيباي حكمت آميز را بجوييد.» [4]

لازم به ذکر است كه فشارهاي ناشي از كلمات نامناسب و سخنان روح آزار، امواج مغزي را به شدت تحت تأثيرقرار می دهد. اين امواج، آرامش فرد را مختل و رفتار وي را از حالت عادي خارج مي كند و اين آغازی برای تنش و اختلاف است.



 -[1] آر.پي، تانجلا، فرهنگ توصيفي علوم رفتاري، ترجمه فاطمه كريمي-موسي كافي، انتشارات جهاد دانشگاهي واحد استان گيلان، ص94.
-[2]  فهیمه، لواسانی، همان، ص 22.
[3] - هيتلر، سوزان، معجزه گفت و گوي، اكرم كرمي، صابرين، 1388، ص 11.
[4] - نهج البلاغه، حكمت 91، ص 459.



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :