دوشنبه - 2017 دسامبر 11 - 23 ربيع الاول 1439 - 20 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 208493
تاریخ انتشار : 1 فروردین 1394 14:11
تعداد مشاهدات : 49

مدرسه علمیه الغدیر تهران (خواهران)

تبیین موارد حضانت و مصلحت کودک و ادله آن در آیات و روایات

تبیین موارد حضانت و مصلحت کودک و ادله آن در آیات و روایات

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الغدیر تهران (خواهران)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

تبیین موارد حضانت و مصلحت کودک و

 ادله آن در آیات و روایات

1394

لیلا شکری

خانم باسخا

 

کودک ، حضانت ، حق ، تکلیف ، والدین ، مصلحت

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

پایان نامه پیش رو با عنوان ، تبیین موارد حضانت و مصلحت کودک و ادله آن در آیات و روایات ارائه شده است . از صدر اسلام مصلحت و حضانت کودک توسط شارع مقدّس مورد توجّه بوده است . نگهداری، مراقبت ، پرورش وتربیت طفلی که به حد بلوغ نرسیده است و توانایی محافظت از خود را ندارد ، از حیاتی ترین مسائل زندگی کودکان است . در این امر خطیر رعایت مصلحت طفل ، یعنی توجّه به همان خیر و صلاحی که در راستای اهداف رسیدن به زندگی سعادتمندانه است ، از اهمیّت ویژه ای برخوردار است . با توجّه به آیه و روایات به بحث حضانت و مصلحت کودک اشاره شده است . همچنانکه در قرآن کریم خداوند حدود نگهداری اطفال را بیان فرموده اند حتّی برای تغذیه نوزاد با شیر مادر به والدین برنامه داده اند و تمامی نیازهای کودک البتّه در حد قدرت و توانایی پدر و مادر ، دستوراتی ارائه شده است و آن ها را مؤظف کرده اند تا حق کودک را رعایت نمایند . در محضر روایات ، حضانت و نگهداری کودک از نظر مفهوم به چند دسته از قبیل : 1- سزاوارتربودن پدر در تربیت فرزند چه در دوران شیرخوارگی و چه پس از آن . 2- سزاوار بودن پدر پس از دوران شیرخوارگی . 3- سزاوار بودن مادر به طور مطلق . 4- سزاوار بودن مادر تا  زمانی که ازدواج نکرده است . 5- سزاوار بودن مادر تا 7 سالگی ؛ تقسیم بندی شده اند و می توان گفت ائمه علیهم السلام برای این مسأله اهمیّت ویژه قائل بوده اند .

پس از اصل مهم مصلحت در بحثِ حضانت ، مسأله ی فقهی حقوقیِ حق و تکلیف مطرح است که هر دو از موارد وضع شده توسط شارع می باشد . حق با قدرت و منفعت آمیخته است و قابل سِتاندن و اسقاط است و در مقابلش تکلیف است که در شرایط عادی و بدون عذر مکلّف ساقط نمی گردد . عمده ترین دیدگاه مطرحه در حق و تکلیف بودن حضانت ، تلازم حق و تکلیف در نگهداری فرزند است ، همین همراهی و ملازمه ی موجود در حضانت کودک ، توجّه ویژه به کودکان را در پی خواهد داشت . والدین مؤظفند در قبال فرزندان ، به اینکه شرایط و لوازم مورد نیاز برای رشد جسمی ، روحی و روانی آنان را فراهم نمایند تا آینده کودکان تأمین شود و راه رسیدن به کمال و سعادت که هدف زندگی انسان است را تا حد ممکن هموار نمایند .

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :