دوشنبه - 2017 دسامبر 11 - 23 ربيع الاول 1439 - 20 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 208686
تاریخ انتشار : 1 فروردین 1391 14:9
تعداد مشاهدات : 43

مدرسه علمیه الغدیر تهران (خواهران)

نقش تعقل در دوری از گناه در آیات و روایات

قش تعقل در دوری از گناه در آیات و روایات

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الغدیر تهران (خواهران)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

نقش تعقل در دوری از گناه در آیات و روایات

1391

فاطمه عطار نژاد

زهرا امی

 

عقل ، تعقل ، إثم ، گناه .  

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

عقل موهبتی الهی و نوری روحانی است که زمینه سعادت بشر را فراهم کرده است .علاوه بر این عقل در آیات و روایات  نخستین و بهترین مخلوق خداوند معرفی شده است و در حد کمال اطاعت او را نموده ، بنابراین جایگاهی والا یافته است. این تنها  جایگاه صدر نشینی عقل نبوده ، بلکه در میان انواع ادراکات آدمی نیز ، ادراک عقلی بالاترین مقام را داشته است . در منابع اسلامی بعضی الفاظ به طور صریح بر عقل دلالت داشته، و بعضی الفاظ  نظیر: قلب ، نهیه ، حجی و مانند آن.بر شئون مختلف عقل دلالت دارند و این در حالی است که عقل با تمام شئون خود حقیقتی واحد را تشکیل می دهد که دارای مراتب مشکک است.

صاحب نظران به جهت شناخت بهتر این قوه ادراکی انسان ، آن را به دو بخش عملی و نظری تقسیم کرده اند. انسان برای قدم گذاشتن در رکاب عمل ناگزیر است ، برخی مراتب عقل نظری را طی کند، و به جهت شناخت مراتب عقل عملی گذر از برخی مراحل عقل نظری برای او ، ضروری است ، هرچند به بالاترین مرتبه عقل نظری (عقل مستفاد) نرسد ، لیکن به تناسب هر مرتبه از عقل نظری ، که به آن فائق می آید ، موظف به پروراندن عقل عملی خویش است .

در مسیرپیمودن مراتب عقل عملی اولین گام ترک گناه است. گناه مخالفتی است که به قصد سرپیچی از فرامین الهی انجام گیرد و تبعات اين تخلف در زندگي دنيوي و اخروي ، در حوزه ماديات و معنويات رخ مینماید.

در نهایت گناه تباهی دل را در دنیا و ذلت را در آخرت برای گناهکار به ارمغان آورده است و موجب فقر و دوری از رحمت الهی شده است . پس خطر جدی و مهلک ،لکن قابل پیشگیری و درمان است و از آنجا که پیشگیری مفیدتر از درمان است در این مجموعه به بررسی «نقش تعقل در دوری از گناه در آیات و روایات» پرداخته شده است .

سرانجام نمایان شد ؛ عقلی که ریاست ملک وجودی انسان را بر عهده میگیرد ، باید رهبری اورا به سمت قرب الهی، مد نظر داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است عملیاتی به ظاهر عقلانی صورت گیرد ، لکن به دلیل اینکه هدف از این عملکرد رضایت خداوند نیست ، این عملیات انسان را به هدف اصیل و حقیقی خود نرساند.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :