جمعه - 2017 اکتبر 20 - 30 محرم 1439 - 28 مهر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 211626
تاریخ انتشار : 21 خرداد 1396 9:24
تعداد مشاهدات : 119

مدرسه علمیه انسیه الحوراء

جلوه هایی ازحکومت مهدوی در دعای افتتاح

جلوه هایی از حکومت مهدوی در دعای افتتاح

جلوه هایی از حکومت مهدوی در دعای افتتاح

اندیشه ی ساختن مدینه فاضله که در آن، شهروندان، فضیلت محور و زمینه ی بسط و توسعه ی معنویت و صلح و صفا و پاکی را که به رشد و تعالی انسانیت می انجامد آماده کند، از دیرباز در ذهن همه ی متفکران و مصلحان جامعه بشری مطرح بوده و هر کدام به فراخور افق فکری خویش، الگویی را پیشنهاد کرده اند. در این میان مکتب تشیع، با نگاهی ژرف و واقع بینانه به حقیقت انسان و نوع نیازها و استعدادهای او، انتظار دولتی را می کشد که تمامی افراد در آن از تساوی حقیقی برخوردار و در رفاه و آسایش باشند که این مهم فقط در دولت کریمه مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تحقق می یابد.

این معنا در بخش پایانی دعای شریف افتتاح بیان شده است که در آن از خداوند تقاضای برقراری دولت کریمه ی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را داریم.

در شرح این فراز ابتدا به بیان معنای دولت کریمه و ویژگی های آن می پردازیم."دوله" در لغت به معنای آن چه به گردش زمان و نوبت از یکی به دیگری برسد و در اصطلاح سیاست، به زمان سلطنت و حکومت بر یک کشور اطلاق می شود.(عمید، 1/982) "کریمه" در لغت به معنای نیکو، خوب و پسندیده است(معین، ص 3/2963) و "دولت کریمه" یعنی دولتی که بر محور کرامت دور می زند. (شیخ الرئیس کرمانی، ص 224) نتیجه ی این کرامت مداری چیزی نیست جز عزت اسلام و مسلمین از یک سو و ذلت نفاق و منافقان از سوی دیگر(تونه ای، ص 36)

همانطور که در این دعای شریف نیز آمده است:" الهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه تعز بها السلام و اهله و تذل بها النفاق و اهله... خدایا ما از تو امید و اشتیاق داریم که دولت با کرامت آن امام زمان را به ظهور درآوری و اسلام و اهلش را به آن عزت بخشی و نفاق و اهل نفاق را خوار گردانی"( قمی، ص 285)

 

دستاوردهای دولت کریمه ی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

دولت ایشان دارای دستاوردهای بسیاری است که در این قسمت فقط به برخی از آنها با محوریت دعای افتتاح اشاره می کنیم:

1.  عزت اسلام و شیعیان

عصر ظهور عصر علو اسلام و عزت مسلمانان به ویژه شیعیان خواهد بود. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: شیعیان در زمان حکومت قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بزرگان و حاکمان زمین اند که به هر مردی از آنها قدرت چهل مرد داده می شود.(مجلسی، 372/52) در فرازی از دعای افتتاح می خوانیم: ترزقنا بها الکرامه الدنیا و الاخره؛ به واسطه ی  ان بزرگوار بر ما عزت دنیا و آخرت را عطا فرما" (قمی، ص 285)

2. وحدت

از انجا که از صدر اسلام تاکنون پراکندگی، شکاف و گستردگی در میان مسلمین جهان در جریان است و اغلب به طور تفرقه با هم در نبررد و مبارزه هستند، ایجاد همبستگی و یکپارچگی در میان ایشان و نزدیک کردن دیدگاه ها، افکا و آمال انها به یکدیگر خواسته و آرزوی دست نیافتنی در وضعیت کنونی جهان است(کارگر، ش 6، ص 180)

هماهنگی و همبستگی تمام ملل دنیا اتفاق می افتد و تمامی افراد جهان به آیین اسلام مشرف می شوند(همان، ص 409) و در آن وقت است که مصداق این بیان حضرت ظاهر خواهد شد که عرض می کند "و کثِّر به قلتنا ... و سُدَّ به خلتنا؛ زیاد کن جمعیت اسلام را ... و نقص ما را مسدود ساز". (قمی، ص 285)

3. عدالت

در حکومت مهدوی هیچ ویژگی به اندازه عدالت روشنی و نما ندارد. در بسیاری از روایات از آن امام همام به عنوان مظهر و تجلی کامل عدالت یاد شده است. لذا عدل، آشکارترین صفت نیک آن امام است (موسوی اصفهانی، 189/1) و نام عدل که بر آن مولا نهاده اند در واقع ترجمان کامل رسالت اوست. چنان که آن حضرت در دعای شریف افتتاح "عدل"نامیده شده است:" اللهم و صل علی ولی امرک القائم المومل و العدل المنتظر؛ خداوندا به ولی امر خود که قیام کننده و عدل مورد انتظار همه است درود فرست"(قمی، ص 285)

فهرست منابع:

1)      حسن عمید، فرهنگ عمید، تهران، امیرکبیر، 1378.

2)     عباس شیخ الرئیس کرمانی، موعود امم، قم، عصر ظهور، 1383.

3)   عباس قمی، کلیات مفاتیح الجنان، ترجمه مهدی الهی قمشه ای، تهران، انتشارات اسلامی، 1371، دعای افتتاح.

4)     مجتبی تونه ای، موعود نامه، قم، مشهور، 1385.

5)    محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، تهران، اسلامیه، بی تا.

6)    محمد تقی موسوی اصفهانی، مکیال المکارم ، ترجمه مهدی حائری قزوینی، قم ، انتشارت برگ شقایق، 1380 ه. ق.

7)    محمد معین، فررهنگ فارسی معین، بی جا، مزدک، 1378.

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :