سه شنبه - 2017 دسامبر 12 - 24 ربيع الاول 1439 - 21 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 221168
تاریخ انتشار : 14 مهر 1396 23:50
تعداد مشاهدات : 21

تفاوت وحی با تجربه دینی-حوزه الزهرا سلام الله علیها

تحقیقات پایانی- تفاوت وحی با تجربه دینی

به گمان ما، اندیشه ی غالب در جهان غرب با برداشت ناصواب خود از وحی الهی و تلقی آن در قالب مکاشفه ی شخصی، اثبات ناپذیر که هیچ ویژگی بارز و امتیاز چشمگیری در سنجش با سایر دانسته های انسان نیز ندارد و افزون بر نااستواری آن، دشواری های اجتناب ناپذیر بسیاری را پیش روی خود پدید آورده است. از سویی دیگر همین جریان فکری با دعوی امتناء بر وحی متونی را به عنوان متون مقدس دینی و به اصطلاح وحیانی به رسمیت می شناخت که جز یک مشت گزارش تاریخی متناقضی نبود. و از نظر اسناد تاریخی و محتوای دینی فاقد هرگونه صلاحیت لازم و کافی برای اثبات و ارائه ی پیام خدای متعال بود و در نتیجه به هیچ روی نمی توانست به عنوان سخن خدا تثبیت شود. این عوامل سبب گردیده تا جامعه ی بشری در پایان مدرنیته که آخرین پیشنهاد آن عنوان به ظاهر زیبای (تجربه دینی) است سرگردان شود و از پیام حیات آفرین وحی محروم ماند. لذا ما در این نوشتار در صدد بیان جایگاه وحی و تفاوت های عمده ی آن با تجربه دینی هستیم؛ به همین دلیل درفصل اول این تحقیق به بیان کلیات، مفاهیم و مبانی وحی، الهام، تجربه دینی پرداخته ایم. فصل دوم؛ وحی در اسلام، وحی در قرآن و اقسام آن، وحی از نظر روایات، وحی از دیدگاه اندیشمندان اسلامی مانند؛ ابن سینا، ملاصدرا، علامه طباطبایی، ابن عربی، مجلسی و مطهری را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم. فصل سوم؛ تجربه ی دینی از دیدگاه دانشمندان مسیحی مانند؛ ویلیام جیمز، شلایر ماخر، وین پراودفوت، را بیان می کند. ودرفصل چهارم: مقایسه تجربه دینی با وحی و پاسخ به شبهات می پردازیم.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) شهر ری

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

تفاوت وحی با تجربه دینی

 

1396

سمانه سمیعی

 

خانم زهرا عباسی

 

 

آقای دکترهادی وکیلی

 

 

وحی، تجربه دینی

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

در ادیان توحیدی مفهوم وحی یکی از ارکان حیاتی در ساختار آموزه  های دینی است که مقوله ای فراتر از افق فکری بشر به شمار می رود و با نشانه های قطعی در متن خود حقانیت و صدق خود رااثبات می کند وفقط از ناحیه ی خدا به برخی از انسان های شایسته افاضه میشود۰ وحی در کاربرد های قرآنی اختصاص به وحی تشریعی که ارتباط ویژه ی خدا باپیامبران است ندارد; بلکه شامل وحی به فرشتگان به انسانها وحیوانات مانند زنبور عسل نیز می شودولی معنای اصطلاحی آن ، وحی به پیامبران است اما دردوره مدرنیته جریانی جدید باعنوان تجربه دینی نسبت به پدیده وحی شکل گرفت ، این دیدگاه معتقد است که وحی همان مواجهه ی پیامبر باخدا می باشد ونوعی احساس است ۰این بحث از اروپابه سایر کشورها ازجمله کشورهای شرقی و کشور مانیز رسوخ کردو در آثار اندیشمندان ماشبهاتی در این زمینه مطرح گردید ۰مساله ی رابطه ی وحی وتجربه دینی یکی از مشهورترین مباحث در تاریخ است وباوجود بحث بی وقفه در این زمینه هنوز تازگی واهمیت خود رااز دست نداده چرا که هنوز در کتب وبعضی از سایت ها شبهاتی در این زمینه تبلیغ میشود و مخاطبان خام را دچار انحراف میکند ۰از آنجایی که قرآن یکی از مهمترین منابع استنباط دین است ، باسست شدن جایگاه وحی این منبع نیز به خطر می افتد به همین دلیل این تحقیق باهدف بررسی تفاوت وحی باتجربه دینی به روش اسنادی توصیفی به گردآوری این موضوع اقدام نموده است وبه عنوان مبادی بحث به تعریف تجربه دینی ، وحی و اقسام آن ، کاربردهای وحی در قرآن و نظر اندیشمندان غربی واسلامی در این زمینه پرداخته است ودرانتهابه تفاوت وحی وتجربه دینی از سه مقطع می پردازد ازجمله می توان از حیث محتوا به تاثیر فرهنگ زمانه درتجربه دینی وجهت نیافتگی وحی از آن ، ازحیث دریافت کننده شریعت آفرینی وحی  و همچنین از حیث منبع به عصمت داشتن گیرنده ی وحی و تحدی به قران اشاره کرد ۰به همین علت توهم یکسان انگاری وحی وتجربه دینی به کلی طرد میشود ونتیجه اینکه نمی توان این دو را از یک مقوله دانست زیراتجربه دینی مربوط به احساس وخیال بوده اما وحی فراتراز افق عقل واستدلال میباشد و هرگز شامل غیر معصوم نمیشودو همچنین ایات بیشماری وجود دارد که دلالت دارد قران حاصل تراوش افکار درونی پیامبرنیستزیرادربرخی از ایات تهدید می شود که اگر به خدا افترا ببندد سخت مجازات میشود۰

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :