جمعه - 2018 نوامبر 16 - 8 ربيع الاول 1440 - 25 آبان 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 230114
تاریخ انتشار : 25 شهریور 1395 12:18
تعداد بازدید : 86

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه نجمه خاتون(س)

تقابل میان رجعت و تناسخ

به بررسی تفاوتهای میان رجعت و تناسخ پرداخته وحقانیت رجعت را اثبات میکند.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه نجمه خاتون(س)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

تقابل میان رجعت و تناسخ

 

95

 

 

خانم پروین شهیدی دلشاد

خانم فاطمه غلامنژاد

 

 

حجه الاسلام آقای تدین

تناسخ- رجعت- معاد- کارما.

 

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

 

 

پژوهش حاضر به موضوع رجعت و تناسخ و مقایسه آن دو پرداخته است.

رجعت یکی از باورهای مسلم شیعیان است و اهل سنت بدان اعتقاد ندارند و در اصطلاح به معنای بازگشت برخی اموات به دنیا، بعد از ظهور حضرت مهدی(عج­الله­تعالی­فرجه­الشریف) و قبل از وقوع قیامت است. تناسخ نیز از باورهای هندوان و از اصول آیین هندو و مهد آن آسیای شرقی می باشد که به معنای انتقال نفس از بدنی به بدن دیگر در همین دنیا است که در فلسفه اسلامی ابطال شده است. مهم­ترین وجه تشابه این دو عقیده، بازگشت به دنیا و ادامه زندگی در آن است. تشابه ظاهری رجعت و تناسخ، باعث یکسان انگاری این دو نزد عده­ای شده است. رجعت به وسیله آیات و روایات متعددی اثبات می­شود و هیچ شکی در وقوع آن وجود ندارد، ولی در مقابل، تناسخ امری باطل است و دلایل بسیاری برای بطلان آن وجود دارد. این مسئله ابعاد گوناگونی دارد. با بررسی شباهت­ها و تفاوت­های این دو آموزه ماهیت رجعت و تناسخ بیشتر شناخته می­شود، تمایز آن­ها روشن­تر گشته و عقیده یکسان انگاری باطل می­شود. از آنجا که برخی رجعت و تناسخ را یکی دانسته اند، در ضمن شفاف ساختن این موضوع که تناسخ غیر از رجعت است با اثبات ادله رجعت، دیدگاه قائلین به تناسخ باطل گردیده است در واقع نه تنها تناسخ،رجعت نیست، بلکه تفاوت­هایی به لحاظ غایت ومبانی و ... دارد که به آنها پرداخته شده است. این پژوهش در سه فصل تدوین شده که در فصل اول رجعت، فصل دوم تناسخ و در فصل سوم به ابطال تناسخ و مقایسه آن با رجعت پرداخته شده است و روش آن کتابخانه­ای و توصیفی – تحلیلی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :