پنج شنبه - 2017 سپتامبر 21 - 1 محرم 1439 - 30 شهريور 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 89246
تاریخ انتشار : 13 مرداد 1386 12:23
تعداد مشاهدات : 352

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی) مدرسه علمیه امام خمینی (ره)

اخلاق محمدی

اخلاق به فضائل و رذائلی گفته می شود که در انسان به صورت ملکه درآمده است و به اصطلاح همان صفات نفسانی پایدار خواهد بود.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه امام خمینی(ره)-رباط کریم

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

اخلاق محمدی

1386

سکینه منصوری

سيد سيف ‏الله نحوي

فاطمه سلیمانی

محمد رسول الله، اخلاق، فضائل، رذائل،صفات نفسانی، قبیله قریش، کلیدداری

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

اخلاق به فضائل و رذائلی گفته می­شود که در انسان به صورت ملکه درآمده است و به اصطلاح همان صفات نفسانی پایدار خواهد بود.

طبق مبنای فلسفی اسلام، اصول اخلاق و ارزشها، واقعی و حقیقی­اند، نه تابع قرارداد، به همین جهت ثبات دارند و تابع شرایط زمان و مکان و تغییر جوامع نیستند. حضرت علی(ع) می­فرماید:  اخلاق او حسب انسان را تعیین می­کند. در واقع اخلاق فرد، شناسنامه اوست از این رو ارزشهای اخلاقی از مهمترین مباحث قرآن و هدف بعثت انبیاء بود، به طوری که خدای متعال در سوره شمس می­فرماید: «هر کس نفس خود را پاکیزه کرد رستگار شد و آن کس که نفس خویش را با معصیت آلوده ساخت نومید گشت» و همچنین پیامبر اکرم(ص) می­فرمایند: من تنها برای تکمیل فضائل اخلاقی مبعوث شده­ام این سخن نشان  می­دهد که تمام اهداف حضرت تکامل اخلاقی انسانها بوده است.

بعضی قائلند که اخلاق تنها در زندگی فردی کاربرد دارد در حالیکه بخوبی می­دانیم تأثیر اخلاق در زندگی اجتماعی اجتناب ناپذیر است. زیرا که هر فرد تعامل متقابلی با افراد این اجتماع دارد، پس ناگزیر به رعایت اخلاقیات نسبت به خود و دیگران می­باشد در حالیکه قوانین موضوعه بشری، اِشراف کامل به همۀ این رفتارها ندارند.

مکاتب غربی بر نسبی بودن اخلاق استوارند. و قائلند در اخلاق هیچ ملاک عام و مطلقی که برای انسانها در همه زمانها الزام آور باشد وجود ندارد. برای نمونه مکتب سقراط پایۀ اخلاق را عقل  می­داند. از این رو اعتقاد به نسبی بودن اخلاق باعث نابودی فضائل اخلاقی در جوامع غربی شده است. وجه مشترک مکاتب غربی آزادی از تکلیف و قیود اخلاقی است و این در نقطۀ مقابل تعالیم اسلامی است، در واقع عامل جاودانگی اخلاق دینی، پیوند آن با فطرت است و خالق انسان به مصالح او  آگاه­تر است، از این رو در فرهنگ اسلامی توجه و تمسک به الگوهای اخلاقی ممتاز، ضرورتی انکار ناپذیر است.

قریش در میان عرب، قبیله­ای شناخته شده و با اهمیت بود و بزرگوارانی چون (هاشم و عبدالمطلب) ریاست مکه و کلیدداری کعبه را بر عهده داشتند پیامبر نیز از این قبیله بود، ولادت او هفدهم ربیع الاول، سال 570 میلادی بوده است. حضرت از دو زن به نامهای «ثویبه و حلیمه» شیر خورد، در هشت سالگی سرپرست خود عبدالمطلب را از دست داد، و در جوانی «امین» نام گرفت خدیجه(س) با توجه به امانت و راست­گویی حضرت با وی ازدواج نمود. پیامبر یک ماه از سال را در غار حرا معتکف می­شد که در این مدت قرآن بر قلب نازنین وی نازل گشت.   


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :