پنج شنبه - 2017 سپتامبر 21 - 1 محرم 1439 - 30 شهريور 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 89410
تاریخ انتشار : 4 اردیبهشت 1392 10:48
تعداد مشاهدات : 326

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی) مدرسه علمیه امام خمینی (ره)

بررسی سند روایی موضوعات فلسفه

بررسي اسناد روايي موضوعات فلسفه يعني كاوش، بررسي و تحليل روايات، جهت بيان آنها به عنوان سند و تأييد موضوعات فلسفه و يا به عبارتي كليات فلسفه.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه امام خمینی(ره)-رباط کریم

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

بررسی سند روایی موضوعات فلسفه

1392

مهرشید والدی

سيدسيف ‏الله نحوي

سید مجتبی تدین

فلسفه يا حكمت الهي، وجود، وجود خارجي، وجود ذهني، وجود لنفسه وجود لغيره، وجود بنفسه وجود بغيره، وجوب، امكان، امتناع  جوهر، عرض علت، معلول، وحدة، كثرة، قوه، فعل، حركت

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

بررسي اسناد روايي موضوعات فلسفه يعني كاوش، بررسي و تحليل روايات، جهت بيان آنها به عنوان سند و تأييد موضوعات فلسفه و يا به عبارتي كليات فلسفه.

و هدف تحقيق توجه به مسئوليت و اداء امانت آن چه كه پيامبر اكرم (ص) نسبت به قرآن و سنت بر دوش ما نهاده، دادن انگيزه و سررشته به بقيه برای ادامه اين موضوع، جلوگيري از خطا و انحراف و يا جلوگيري از سكون و عدم پيشرفت در راستاي فلسفه و حكمت الهي. ضرورت اين تحقيق، اتصال و ارتباط با خداوند و تمسك و دستاويز به منابع تعييني او يعني قرآن و سنت كه هرچه وراي اين ارتباط، نابود است. و عقل نيز به عنوان يكي از منابع تعييني الهي، مستقل نبوده و به تنهايي قابل اطمينان نيست. بيان كلام و مفاهيم فلسفي در ابتداي اسلام از پيامبر تا زمان امام باقر و امام صادق و امام رضا عليهم السلام بدون هر گونه گرايش و عنوان موارد اصطلاحي و تنها به صورت رگههايي قابل استخراج نمود يافته است و در زمان اين معصومين؛ در زمان امام باقر و امام صادق به دليل آزادي بيشتر ويژه شرايط زمانشان صاحب گرايش و نه عنوان و بيشتر در قالب بيان موجوديت خداوند و حل شبهات و پاسخ به سوالات بوده است. در زمان امام رضا (ع) نيز همه اينها به اضافه نشر علوم عقلي به صورت ترجمه از يونان و ساخته شدن مكاتب فكري جديد نيز بوده است و بعد از آن يعني بعد از ائمه با جدايي عقل و نقل (يعني اين مفاهيم از معصوم نقل نميشد) و با گرايش و عنوان مستقل فلسفه با عنوان حكمت الهي، اين مفاهيم و استدلالات خاص آن از عالم ديني بيان ميشد ولي جدا و بي ارتباط با منابع ديني اسلام يعني قرآن و سنت. تا جناب صدرالمتألهين شيرازي كه گرچه اين علقه و ارتباط برقرار شده اما تنها و بيشتر در حد حكمت عملي (عرفان) و اگر هم در حد حكمت نظري بوده بسيار اندك، پراكنده بدون تعهد سندآوري نسبت به اين مفاهيم بوده است.

و در ادامه هم گرچه ميان فلسفه و منابع الهي فاصله اساسي اتفاق نيفتاده و هنوز هم از كلام يك عالم ديني بيان ميگردد، ليكن جدايي كامل آن از منابع الهي يعني قرآن و سنت، غير محتمل نيست و نتايج انحراف و گمراهي و يا حداقل سكون و عدم پيشرفت را به دنبال دارد. روش اين تحقيق به روش كتابخانهاي و تفكر و تعقل است و شيوه تحقيق توصيفي – تحليلي است.

تحقيق از دو فصل تشكيل شده فصل اول مباحث وجود و اقسام آن كه خود از پنج گفتار تشكيل ميشود 1- وجود ذهني 2- وجود لنفسه لغيره، بنفسه بغيره 3- عليت و معلوليت 4- وحدة و كثرة 5- قوه، فعل، حركت. و فصل دوم مباحث تبعي و فرعي وجود كه خود به دو گفتار تقسيم ميشود 1- مواد الثلاث 2- مقولات دهگانه.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :