سه شنبه - 2017 دسامبر 12 - 24 ربيع الاول 1439 - 21 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 95505
تاریخ انتشار : 22 اسفند 1394 10:37
تعداد مشاهدات : 360

راز گریه های طولانی فاطمه علیها السلام بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)

عباراتی که حضرت زهرا علیها السلام به امیرالمؤمنین (علیه السلام)، به عنوان ولیّ خدا در زمین بیان می کنند، بی نظیر است؛ این خطبه فقط به عنوان خطبۀ فدکیۀ صِرف نیست، بلکه این خطبه، خطبۀ ولایتی حضرت زهرا علیها السلام محسوب می شود. در گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین سید احمد صالحی خوانساری، به اهمّ فعالیت های حضرت و زمان شناسی در دفاع از ولایت پرداخت شده است.


بالاترین و مؤثرترین فعالیت حضرت زهرا  علیها السلام را در چند مورد عنوان کرد و افزود: حضرت زهرا  علیها السلام در طرفداری از مولایش امیرالمؤمنین  علیه السلام و دفاع از ولایت تمام تلاش خود را انجام دادند.

وی در بیان دومین حرکت مهم دختر پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم خاطرنشان کرد: مهم تر از این، خطبۀ بی نظیر حضرت زهرا  علیها السلام ،چند روز بعد از رحلت رسول اکرم  صلی الله علیه و آله و سلم است که در پی اخراج کارگران آن حضرت توسط خلیفه دوم از باغ فدک، ایراد نمودند.

وی به عکس العمل حضرت در احقاق حق خود اشاره کرد و گفت: حضرت زهرا علیها السلام پس از این اتفاق در حجاب کامل، با عده ای از زنان انصار و مهاجرین به مسجد آمدند. سپس دستور دادند، پرده ای بین ایشان و مردان حاضر در مسجد پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم آویخته شود؛ سپس ایشان هم با نطق، هم با احساسات و هم با اشک خطبه را ایراد نمودند و شوری در مجلس ایجاد کردند.

این خطیب حوزوی افزود: حضرت صدیقۀ طاهره  علیها السلام با این خطابه که شیعه و سنی بر آن شرح نوشته اند، ضمن حقانیت صاحب ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام)، تنقیص و عیوب دیگران را نیز برملا نمودند.

حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری در خصوص خطبه حضرت عنوان کرد: دختر پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم با این خطبه، ظلم، خیانت و بدعت هایی که این فتنه ایجاد کرده بود را افشا کردند. این خطبه احتجاجی بی نظیر است که جز همسرش امیرالمؤمنین  علیه السلام کسی قادر نیست چنین خطبه ای را ایراد کند؛ لذا تا روز انقراض این جهان، اثر خطبه مذکور در بین جوامع مختلف بشریت وجود خواهد داشت.

وی در بیان اظهار مظلومیت، اشک ریختن و گریه کردن در دفاع از ولایت عنوان کرد: بعد از آن که حضرت زهرا  علیها السلام را از گریه کردن در منزل، منع کردند، آن حضرت ابتدا در بیت الأحزان و سپس در اُحد و در کنار قبر عمویش حمزه سیدالشهداء علیه السلام عزاداری نمودند.

حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری در بیان گریه گردن حضرت زهرا  علیها السلام به سه علت اشاره کرد و افزود: نخستین علت، فقدان پدر بزرگوارش خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و سلم بود که بعد از آن حضرت، وحی قطع شد که این امر مصیبتی عظیم محسوب می شود.

این خطیب حوزوی در خصوص عامل دوم گریه صدیقه طاهره  علیها السلام گفت: علت دوم، زیرِ پا رفتن عدالت بود که باعث شد جهالت و ظلمت جامعه را فرابگیرد.

وی در مورد علت سوم خاطرنشان کرد: بی ادبی هایی که از سوی مخالفین صورت گرفت و ریسمان انداختن به گردن همسر حضرت زهرا (سلام الله علیها)، سومین عامل گریه آن حضرت بوده و علامه بحرانی در جلد 11 عوالم العلوم به طور مفصل به این موضوع پرداخته است.

حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری ادامه داد: این اظهار مظلومیت و فریادی که حضرت چه در خطبۀ فدکیه و چه در دیگر مواضع بیان کردند، مظلومیت آن حضرت را نشان می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری در بیان مخفی بودن قبر حضرت زهرا  علیها السلام اظهار کرد: امروز مجهول و مخفی بودن قبر حضرت زهرا  علیها السلام ،یک احتجاج و حجتی در دست شیعه می باشد.

این خطیب در بیان بزرگ ترین حجت شیعه گفت: امروز بزرگ ترین حجت شیعه، مخفی بودن قبر حضرت زهرا  علیها السلام است.

همۀ عمر کوتاه حضرت زهرا علیها السلام به حق گویی، ظلم ستیزی، اثبات ولایت، اثبات عصمت، عدالت سپری شد.

حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری در بیان ویژگی خاص حضرت زهرا  علیها السلام در دفاع از ولایت گفت: عباراتی که آن حضرت به امیرالمؤمنین (علیه السلام)، به عنوان ولیّ خدا در زمین بیان می کنند، بی نظیر است؛ بنده این خطبه را فقط به عنوان خطبۀ فدکیۀ صِرف قبول ندارم، بلکه این خطبه، خطبۀ ولایتی حضرت زهرا  علیها السلام محسوب می شود.

وی در خصوص سیرۀ رفتاری صدیقه طاهره علیها السلام خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه  علیها السلام در تمام عمر در خدمت گزاری و عبادت الگو و اُسوه بوده و این می تواند درس بزرگی برای همه به خصوص زنان جامعۀ اسلامی باشد.

صالحی خوانساری به زمان شناسی حضرت زهرا  علیها السلام در دفاع از ولایت اشاره کرد و افزود: بهترین زمانی که حضرت فاطمه  علیها السلام از مسئله ولایت دفاع کردند، بعد از رحلت رسول خدا  صلی الله علیه و آله و سلم بوده است که موضوع غصب، حق آن حضرت اتفاق افتاد و کارگران حضرت را از فدک اخراج کردند در حالی که طبق قاعدۀ «ید»، فدک مال دختر پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم بود و صاحب ید نسبت به مِلک أولی است.

وی به احقاق حق از سوی صدیقه طاهره  علیها السلام اشاره کرد و ادامه داد: اگر این احقاق حق و این دفاع کردن از ولایت در حالت عادی انجام می گرفت، این قدر اثر نداشت و مشتعل نمی شد؛ این اثرگذاری در زمانی اتفاق افتاد که امیرالمؤمنین را خانه نشین کرده و مردم در سقیفه جمع شده بودند؛ این رفتار بهنگام، زمان شناسی حضرت را نشان می دهد.

سایت: http://hawzahnews.com/

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :